CFP-Belgium wordt nu BCPB (Branded Content Producers Belgium)

bcpb

PERSBERICHT

BCPB, een nieuwe naam voor een betere toekomst!

Sinds 1986 werkt de Belgische federatie voor Branded Content Producers (voorheen gekend onder de naam "CFP-Belgium") onophoudelijk achter de schermen om de onafhankelijke reclamefilmproductiehuizen te ondersteunen met als doel een creatieve, duurzame en onafhankelijke reclamefilmproductiesector.

De Covid-19 pandemie heeft duidelijk doen inzien dat er noodzaak is aan een actieve vakvereniging - die tijdens deze crisis duidelijk zijn nut heeft bewezen - en aan het samenbrengen van alle belanghebbenden van onze sector om gezamenlijk te beslissen over acties en standpunten.

Een launch 2.0 met een nieuwe naam, een nieuwe coördinator en een nieuw bestuur was daarom noodzakelijk. Sinds kort staat Katelijne Berx als coördinator aan het roer van de BCPB om samen met de nieuwe co-voorzitters Efrosini Spanoudis (Latcho Drom) en Dimitri De Wolf (De Machine) en uiteraard alle BCPB-leden de huidige en toekomstige uitdagingen in onze sector aan te pakken. Ook de communicatie wordt aangepakt waarbij de website een upgrade kreeg en de BCPB een actievere rol gaat spelen via sociale mediakanalen en direct mail.

De BCPB fungeert ook als liaison met andere beroepsverenigingen zoals de ACC en de UBA, maar onder andere ook met de vakverenigingen van de fictie-productiehuizen (het Vlaamse VOFTP en het Waalse UFP), net als met Mediarte, het Sociaal Fonds van de audiovisuele sector en de filmproductie in België. Het is ook met die partners dat er in 2020 vrij snel na de eerste lockdown een protocol werd samengesteld dat goedgekeurd werd door de Federale Overheid en waardoor filmopnamen sinds juni 2020 in veilige omstandigheden kunnen plaatsvinden.

Daarnaast heeft de BCPB in samenwerking met de leden van de ACC een charter opgesteld om de pitches en producties op een meer professionele, correcte en transparante manier te organiseren. Zo werd er een gebruiksvriendelijk briefing-document (PIBS) uitgewerkt voor filmproducties en is ook het White Book nog altijd een bijzonder handige leidraad voor reclamebureaus en adverteerders. Al deze documenten, kunnen steeds geraadpleegd en gedownload worden via de nieuwe website van de BCPB op http://www.bcpbelgium.be.

De missie van BCPB is om alle Belgische reclameproductiehuizen met elkaar te verbinden en onze sector te blijven ondersteunen op basis van BCPB-kernwaarden: creativiteit en duurzaamheid.

Als geaffilieerd lid van CFP-Europe, de Europese federatie voor filmproducenten, verbindt de BCPB haar leden eveneens met productiehuizen over heel Europa. CFP-Europe vertegenwoordigt niet minder dan 21 landen en meer dan 900 onafhankelijke productiehuizen.

De huidige BCPB-leden zijn Caviar, Czar, De Machine, Denzzo, Hamlet, Landvogel, Latcho, Les Mecs, Lovo Films, The Breakfast Club en Who Killed Joe?.

Meer info: Katelijne Berx - katelijne@bcpbelgium.be

Meer info op bcpbelgium.be


Ook interessant voor jou