Nieuw gametalent afgestudeerd!

Inverted, MoonMonster Studios
Inverted, MoonMonster Studios

Dat we in Vlaanderen games kunnen maken, daar twijfelt niemand nog aan. Op het einde van het academiejaar schuimt Flanders DC naar goede gewoonte de Vlaamse scholen af om de meest veelbelovende studentenprojecten in het zonnetje te zetten.

Dat je daarvoor in eerste instantie aanklopt bij de beste gameschool ter wereld lijkt logisch. Digital Arts & Entertainment van Howest in Kortrijk werd dit jaar voor de tweede achtereenvolgende keer uitgeroepen tot het beste curriculum om game development te studeren. Een ronduit geweldige prestatie, maar de titel is een mes dat aan twee kanten snijdt. Enerzijds willen meer (internationale) studenten dan ooit hun talent in Kortrijk aanscherpen. Langs de andere kant wordt het moeilijker om afgestudeerde toppers in eigen land aan de slag te houden.

DAE organiseerde een pitch event voor studenten, waarop een aantal sterke projecten niet werden voorgesteld. Gastdocent en DAE-alumnus Brecht Lecluyse van de Belgische studio Glowfish Interactive legt de vinger op de wonde: “Heel wat laatstejaarsstudenten zijn nu al weggeplukt door buitenlandse topstudio’s, waardoor we dat werk niet kunnen laten zien.” Hopelijk kunnen we binnenkort eindelijk werk maken van een deftige Tax Shelter voor onze gamingindustrie, die dit probleem kan bestrijden.

Daarnaast krijgen veelbelovende studenten wel de kans om onder begeleiding een gamebedrijf uit de grond te stampen via DAE Studios, een accelerator voor gamebedrijven die nauw verbonden is met de opleiding. Start-ups krijgen er levensbelangrijke business coaching en de kans om met grote bedrijven samen te werken, zodat ze minder tijd verliezen aan het zoeken naar klanten.

Inverted: Gilles Vancoillie en Seppe Roelandt

MoonMonster Studios, dat deze zomer zal worden opgericht door Gilles Vancoillie en Seppe Roelandt, is het meest recente bedrijfje dat zich onder de vleugels van DAE Studios schaart. Het ontbreekt het team in elk geval niet aan ambitie: “We willen om de twee jaar een spel maken dat zoveel mogelijk inspeelt op de trends van dat moment”, aldus Vancoillie. Hun commerciële debuut Inverted wordt een 2D co-op puzzel/platformer waar beide spelers moeten samenwerken om de puzzels op te lossen en hun personages heelhuids door de levels te loodsen. De (voorlopige) titel refereert naar het centrale spelmechanisme waarmee je de zwaartekracht letterlijk op zijn kop kan zetten.

Het team stond eerder dit jaar op de 1UP Expo en sprokkelde daar heel wat nuttige feedback. Vancoillie: “Je hoort allerlei opmerkingen, maar twee zaken bleven terugkomen. Spelers vonden de manier waarop het scherm in twee breekt van zodra beide personages niet meer samen kunnen worden weergegeven erg origineel. Verder bleek dat we nog aan onze grafische stijl en omkadering zouden moeten werken. We hadden daar zelf al twijfels bij, maar de feedback bevestigde dat vermoeden alleen maar.” Als reactie daarop zal een artist en narrative designer worden aangenomen die de game een eigen smoel moeten geven.

Climb Mate, Adam Pype, Sybren Van Praet, Jens Lelie, Floris Leysen en Oscar Tulkens
Climb Mate, Adam Pype, Sybren Van Praet, Jens Lelie, Floris Leysen en Oscar Tulkens

Climb Mate: Adam Pype, Sybren Van Praet, Jens Lelie, Floris Leysen en Oscar Tulkens

Met het creëren van een identiteit heeft het team studenten achter Climb Mate dan weer geen enkel probleem. Ze grepen de aandacht van het publiek met een geslaagde parodie van een Nintendo Direct, de online video’s waarmee het Japanse gamehuis nieuws de wereld instuurt. Dat format werd niet toevallig gekozen, want het co-op klimspel Climb Mate wordt gespeeld met de Joy-Cons van de Nintendo Switch. Elke speler bestuurt een hand van de klimmer en de bedoeling is om samen de meest steile bergwanden te overwinnen. Je hebt echter maar een paar seconden om je hand op een volgende veilige positie te zetten, vooraleer je onherroepelijk de dieperik in duikelt. Bedenkers Adam PypeSybren Van PraetJens LelieFloris Leysen en Oscar Tulkens werkten het spel uit tijdens een drie dagen durende game jam en bewijzen dat een eenvoudig concept heel wat diepgang kan bieden. Het team zou er graag aan verder werken en de uiteindelijke droom is om Climb Mate effectief op de Switch uit te brengen.

Lees het volledige artikel op


Ook interessant voor jou