Producent Dirk Impens over Netflix

Toen ‘Girl’ van Lukas Dhont met prijzen overladen werd, maakte het streaming-platform Netflix al snel bekend dat het de distributierechten van de film voor Amerika had gekocht.  Zo kwam Netflix, de belaagde grote nieuwe speler in de filmwereld, toch nog deels als winnaar uit Cannes, nadat de streamingdienst eerder al zijn films uit het festival had teruggetrokken als reactie op een eerdere oorlogsverklaring van ’s werelds grootste festival aan het adres van de streaming-platforms.

Er waren ook mensen die met paard en kar wilden blijven rijden toen de automobiel op de markt kwam

Dirk Impens - producent

Ook in Amerika wordt er een oorlog uitgevochten tussen de bioscoopsector en de streaming-platforms. Vraag is dan ook of het wel een voordeel is dat het grote, kapitaalkrachtige medium achter de veelbekroonde Belgische film staat en de prent in aanloop naar de Oscars een gigantische campagne kan bezorgen in Amerika.  Zullen de behoudsgezinde Academy-leden de neus niet zullen ophalen voor een film die niet in de zalen komt? Hoewel, nu beslist is dat ‘Girl’ door ons land wordt ingezonden voor de Oscars, geeft Netflix de film ook een bioscooprelease in New York en Los Angeles om eventuele bezwaren van de Academy te kunnen counteren.  Is de steun van Netflix een handicap of een steun voor de film?

Cinevox vroeg het aan Dirk Impens, de producent van de film.


Ook interessant voor jou