Veranderingen in het medialandschap

Op 2 oktober 2017 werd er een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan zou overdragen aan De Persgroep. Daarmee zou Medialaan integraal deel gaan uitmaken van De Persgroep. In ruil verwerft Roularta de participatie van De Persgroep in Mediafin.

De overname van de 50%-participatie van Roularta in Medialaan door De Persgroep werd op 6 december 2017 aangemeld bij de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). Deze transactie werd op 22 december goedgekeurd via een vereenvoudigde procedure. Op 1 februari 2018 werd er aangekondigd dat Medialaan en De Persgroep Publishing (100%-dochterbedrijf De Persgroep) samensmelten tot één mediabedrijf. De gefuseerde onderneming krijgt ook een nieuwe naam, maar die is nog niet bekend.

De overname van de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin door Roularta werd op 12 januari 2018 aangemeld bij de BMA en moet nog goedgekeurd worden.

Op 16 januari 2018 werd er een transactie aangekondigd waarbij Roularta enkele bladen van Sanoma België koopt. Het gaat om Libelle/Femme d’Aujourd’hui, Flair, Feeling/Gael, La Maison Victor, Communiekrant, Loving You, Zappy, Kids Only en She Deals. Roularta verkoopt daarnaast de titel Ik ga Bouwen/Je vais Construire aan Sanoma. Deze transactie moet nog goedgekeurd worden door de BMA.

Merkenoverzicht De Persgroep
Merkenoverzicht De Persgroep

Meer lezen over de gevolgen hiervan voor de mediamarkt?


Ook interessant voor jou