Hotel Hungaria versterkt aandeelhoudersstructuur

Hotel Hungaria versterkt aandeelhoudersstructuur

Hotel Hungaria versterkt aandeelhoudersstructuur

In de week nadat de tweeduizendste aflevering van Dagelijkse kost te zien is op één (VRT), kondigt Hotel Hungaria aan dat de aandeelhoudersstructuur wordt versterkt.

CEO Jeroen Van Haele, Business Director Claire Selis en CTO Olivier Struyven zijn de nieuwe zakelijke partners. De directie van Hotel Hungaria zorgt samen met de huidige aandeelhouders voor een kapitaalsverhoging van 1,5miljoen euro. Het verworven kapitaal dient om het transformatieproces van de afgelopen jaren en de toekomstige groei te financieren. Hotel Hungaria evolueerde de voorbije twee jaar van een tv-productiehuis naar een media- en marketinghuis. De drie nieuwe aandeelhouders verwerven samen 27,3%.

Groeien is transformeren

Door het veranderend kijkgedrag van de consument voelden de huidige aandeelhouders twee jaar geleden al dat het businessmodel – het produceren van tv-programma’s voor lineaire tv-zenders – limieten kende. Ondertussen zette de disruptie zich door in het medialandschap en heeft deze een zware impact op de sector: commerciële zenders zagen de inkomsten dalen en implementeren nieuwe modellen. Zo kondigde DPG Media vorige maand nog een versnelling aan van hun transformatieplan dat inzet op streaming. VRT vreest bij een volgende besparingsronde nog strenger te moeten snoeien in het aanbod. Om hier als Hotel Hungaria tijdig op te anticiperen, kozen aandeelhouders en management voor de transformatie naar een media- en marketinghuis dat zich op nieuwe afzetmarkten richt door differentiatie en innovatie.

Differentiëren: media- en marketinghuis met focus op storytelling.

Shell is al lang geen olie- of gasbedrijf meer, maar een energieconcern. Toyota zal op termijn geen auto’s meer verkopen maar mobiliteitsoplossingen. Ook voor Hotel Hungaria was het belangrijk om de kernactiviteiten te verruimen en te zoeken naar een lange-termijn-relevantie. Het fundamentele uitgangspunt is: storytelling. Het vertellen van verhalen bestaat al sinds het ontstaan van de mens, en zal ook blijven bestaan, zij het in vele vormen. Vandaag vertaalt storytelling zich in games, campagnes, video’s, tv-programma’s, print, native content, podcasts, events etc.

Nico van de Velde:
“Door te vertrekken vanuit storytelling kunnen we onze producten en diensten flexibel aanpassen aan de steeds evoluerende noden van de markt. Zal de toekomstige consument straks meer tijd besteden aan streamingdiensten dan aan het lineaire tv-kijken, komt de concurrentie uit een heel andere hoek en wint gaming aan belang? Wat het ook wordt qua genre, product of dienst, Hotel Hungaria wil op een wendbare manier kunnen anticiperen op elke vorm die door de consument wordt verkozen.”

Bart Verbeelen:
“Het zijn trouwens niet alleen publishers zoals VRT, DPG Media, SBS, Roularta of Sanoma die goeie storytelling willen in hun zoektocht naar content. Ook merken, bedrijven en overheids- diensten zoeken meer en meer naar het vakmanschap dat verhalen vertellen toch is. En hun noden zijn gevarieerd: producten aan de man te brengen is niet langer vanzelfsprekend en vraagt relevante storytelling, maar het gaat ook over employer branding of over een imago dat inspirerend aanvoelt voor de consument. Allemaal noden waar duurzame storytelling het antwoord biedt. Die evolutie brengt opportuniteiten naar nieuwe afzetmarkten die Hotel Hungaria de ruimte geven om te groeien.”

Innoveren: storytelling met strategie, technologie en design 

Voor Hotel Hungaria start alles met storytelling, maar om een fundamentele – en dus emotionele – connectie te kunnen maken tussen merken en mensen, ziet het bedrijf drie essentiële pijlers: strategie, technologie en design. Strategie in deze context is nodig om in de veelheid van verhalen de consument te bereiken op een efficiënte en doel- gerichte manier. Voor Hotel Hungaria vertrekt strategie vanuit de beweegredenen van de consument. Mensen met dezelfde interesses, drijfveren en behoeftes worden door Hotel Hungaria binnen communities geplaatst, ongeacht hun geslacht, leeftijd of achtergrond. De methodiek start vanuit data, kwaliteitsonderzoek maar vanzelfsprekend ook vanuit het buikgevoel dat door de tv-ervaring nog steeds aanwezig is en een belangrijke factor blijft. Maar storytelling is ook onlosmakelijk verbonden met technologie, een essentiële tweede pijler bij de keuze hoe een verhaal wordt verteld en welke kanalen het best geschikt zijn om dat verhaal te vertellen. Het bouwen van platformen, het begrijpen van social media-algoritmes of e-commerce, de juiste technologische keuzes bepalen mee de kracht van storytelling. Ook die kennis behoort tot het expertisedomein van Hotel Hungaria, net zoals de expertise voor de derde pijler: de- sign. De vorm waarin het verhaal wordt aangeboden moet zich specifiek naar de noden en wensen van de consument richten, inspirerend en gebruiksvriendelijk tegelijk. 

Nico Van de Velde: 
Vandaag staat er dan ook een toekomstgerichte organisatie. Zo’n zestig mensen ondertussen en het is een zeer gevarieerd team: account managers, producers, creatives, digitale strategen, merk-strategen, designers, projectmanagers, business controllers, videasten en ga zo maar door.” 

Hotel Hungaria versterkt aandeelhoudersstructuur Image

Lees het volledige persbericht


Ook interessant voor jou