Taxshelter uitgebreid naar game-industrie: Belgische sector binnenkort mee speler in miljardenmarkt?

Taxshelter uitgebreid naar game-industrie

De Kamercommissie Financiën heeft het voorstel van Open Vld- en CD&V-Kamerleden groen licht gegeven om de taxshelter uit te breiden naar de game-industrie. Er wordt gesteld dat de Belgische game-sector alle financiële middelen goed kan gebruiken om in de miljardenmarkt door te stoten.

Gaming is big business. De omzet van games is wereldwijd groter dan die van de film- én de muzieksector samen. De wereldwijde gamemarkt spreekt zo’n 2,2 miljard mensen aan, waarvan België slechts zo'n 43,6 miljoen euro voor zijn rekening neemt. 71 game ontwikkelaars, vooral kleine bedrijven, produceren jaarlijks een 40-tal games.

CD&V-Kamerlid Roel Deseyn was bezorgd: "Jaarlijks verkassen zo’n 30 à 40 procent van de Belgische alumni naar het buitenland. Onze brain drain is enorm, omdat er te weinig vacatures in de sector zijn. Daarom stellen we een uitbreiding voor van de bestaande taxshelter naar de gamesector toe. Onze maatschappij investeert immers miljoenen euro’s in onderwijs en dan is het toch even slikken dat zoveel afgestudeerden naar het buitenland gaan om daar te werken. Het gaat daarbij ook vooral om de crème de la crème van onze alumni, die over uitstekende vaardigheden en skills beschikken."

800 mensen tewerkgesteld

"Meer en meer start-ups en gevestigde waarden wagen zich op de groeiende markt van spelletjes voor computers, spelcomputers of mobiele apparaten", gaat Van Biesen verder. "Dat blijkt ook uit de omzet. Die steeg van 2 miljoen euro in 2010 naar 43,6 miljoen euro in 2014. De sector stelt nu al 800 mensen te werk."

Volgens Van Biesen is dat mede te danken aan de impulsen van regeringsmaatregelen zoals de taxshelter voor startende ondernemingen en de innovatieaftrek.

Lees het volledige artikel


Ook interessant voor jou