In the picture - Audio Operator

soundsarah
© Ben Kwanten

Van 2008 tot 2013 werkte Sarah Vanheukelom bij Videohouse als ENG/EFP audio operator. Sindsdien werkt ze als freelance audio engineer onder de naam SoundSarah. Ze verzorgt onder andere het geluid voor documentaires, podcasts, tv-programma’s, voice-overs, reclamespots en fictie.

Kan je aangeven wat jij de belangrijkste vaardigheden in je job vindt?

Sarah: “People skills zijn absoluut één van de belangrijkste skills, om niet te zeggen de belangrijkste skills in mijn huidige job. Een groot deel is uiteraard aangeboren en zit verweven in je DNA, maar ik ben er wel van overtuigd dat je dit aan de hand van werkervaring ook permanent kan aanscherpen. Vroeger was ik zelfs te zenuwachtig om een telefoontje te doen naar iemand (lacht), om maar te zeggen… Vandaag is mijn zelfvertrouwen echt wel gegroeid en heb ik geleerd steviger in mijn schoenen staan. Uiteindelijk zijn het ook die cruciale sociale vaardigheden die net dat tikkeltje verschil gaan maken opdat een opdrachtgever specifiek voor jou kiest, ongeacht je technische bagage en kennis.”

Wat maakt jouw werk precies uitdagend en hoe pak je dat zelf aan?

Sarah: “Een van de grootste reden dat ik mezelf op de freelance markt hebt begeven was om ook andere dingen te kunnen doen met audio dan louter ENG/EFP opdrachten. Kleine bands opnemen, podcast - recordings, etc... waar je ook wat mee kan experimenteren en buiten de grenzen van het traditionele kan treden. Ik ben steeds op zoek om mijn spectrum mbt audio-opnames te verbreden en vind het inspirerend om creatief met audio bezig te kunnen bezig. Bij sommige jobs is dat essentieel. Bijvoorbeeld, een micro die weggestoken moet worden onder een bepaald kledingstuk of in een brilmontuur, vraagt een creatieve insteek waarbij ik vaak al op voorhand mee bezig ben. Regisseurs appreciëren het enorm als je in die kleine dingen het verschil kan maken.

 

soundsarah
© Ben Kwanten

Hoe blijf je on-point in je job? 

Sarah: “We zijn in ons vakgebied ook wel genoodzaakt om bij te blijven met de laatste technologieën. Op dat vlak ben ik wel een nerd en probeer ik zo veel mogelijk materiaalkennis op te doen. De laatste tijd gebeurt dit hoofdzakelijk via social media. Je hebt een paar buitenlandse audio operators die heel actief zijn op instagram en via fora op Facebook, waar er op heel regelmatige basis spontaan kennis gedeeld wordt. Dat varieert van hoe ze een bepaalde audio set-up configureren tot hoe je een bepaalde scene best voorbereid. Je voelt dat dit sterk leeft onder audio mensen, waar er (online) heel open wordt gecommuniceerd en waar ik persoonlijk eigenlijk echt wel al vruchten van heb geplukt. Met de Belgische collega’s op set wordt er uiteraard ook gecommuniceerd over materiaal, aanpak en werkomstandigheden maar je voelt dat dit toch op een andere snelheid gebeurt. Het online gegeven draagt ook bij tot een heel actieve en dynamische community.

Door die bepaalde content te delen via mijn eigen instagram-account creëer je opnieuw een kettingreactie, waarop collega’s hier in België dan op hun beurt reageren. Bovendien draagt dit ook bij aan mijn persoonlijke branding, je laat zien aan de buitenwereld dat je actief bezig bent met je vak en je verzorgt zo ook je professionele uitstraling.”

Wordt jouw job soms onderschat of miskend?  

Sarah: “De uren dat je in voorbereiding en de productie zelf steekt wordt nog altijd onderschat. Een audio operator is meer dan een “boom” in de lucht houden en op het rec-knopje duwen. Die perceptie zit er bij sommige productiehuizen nog steeds in. Er is nog altijd het cliché dat leeft dat een audio opname weinig expertise vergt, met als voorbeeld dat er vaak klank wordt verzorgd door een redacteur of reporter. Men onderschat nog te vaak de technische kennis die cruciaal is om een bepaalde situatie perfect te laten klinken en dat dit het geheel van de productie ook ten goede komt. 

Je kan niet ontkennen dat er nog steeds een vrij grote genderkloof is bij de technische jobs in de sector. En heel soms voel je ook wel dat die cliché vooroordelen meespelen, dat mensen “anders” opkijken als de “audio vrouw” ook haar (trouwens volledig gegrond) zegje doet (lacht).”

 

soundsarah
© Ben Kwanten

Als je naar de toekomst kijkt, op welke vaardigheden / skills zou je (nog) moeten inzetten?

Sarah: “Sowieso heb ik me voorgenomen om in de nabije toekomst meer te gaan inzetten op live streaming services op vlak van audio. De lockdown heeft mijn toekomstperspectief wel in vraag gesteld. Live streaming is in opmars en zal een standaard blijven in het post-corona tijdperk. Bovendien is dit een mooie aanvulling aan de services die ik nu al met SoundSarah aanbiedt aan mijn klanten. Ik ben ervan overtuigd dat er op audio vlak nog iets te ondernemen valt in de wereld van live online streaming. Momenteel ben ik terug heel actief aan het werk maar heb mezelf voorgenomen om voluit in te zetten op zelfstudie vanaf het moment mijn planning het weer toelaat.”

De tips van Sarah

YouTube kanalen waar ik iets uit geleerd heb:

  • Rodolfo is een Mexicaan/Canadees die heel leuke filmpjes maakt over zijn werkdagen op set. Fijne reviews met een komische noot zitten er ook tussen. Hier heb ik bv. het hele idee van mijn SoundCart Mini opgepikt.
  • Cutis Judd, geluidsman die hele goeie reviews maakt.
  • Tom Williams, een Britse geluidsman die extreem goed georganiseerd is. Dit filmpje geeft perfect weer waar ik binnen x-aantal jaar wil staan qua gear en type opdrachten. 

Insta-accounts die ik regelmatig bekijk:

competentscan

Doe zelf de Competentiescan!

En krijg inzicht in welke competenties er nodig zijn voor het uitvoeren van bepaalde functies en hoe goed je deze competenties beheerst.


Ook interessant voor jou