In the picture - Motion Designer

in the picture

Hans Lettany en Wim Symens richtten samen in 2017 Titles op. Ze zijn gespecialiseerd in generieken, titels en poster design voor TV en film. Hans begon zijn carrière bij Caviar en werkte sinds 2011 als freelancer. Wim werkte als monteur bij verschillende Belgische postproductiebedrijven. In 2013 deed hij ervaring op in motion design bij Ace Image Factory alvorens mee Titles op te richten.

Wat zijn de belangrijkste vaardigheden in jullie job?

Wim: “Creativiteit, altijd. Je bent altijd op zoek naar inspiratie en daarin moet je ook flexibel zijn. Daarnaast is communicatie belangrijk. Enerzijds op de manier hoe je jezelf verkoopt en anderzijds wanneer je samenwerkt met anderen. Je maakt zelden iets alleen. Er is niets zo moeilijk om iets te vertalen wat in je hoofd steekt. Ook tussen ons beide, en we kennen elkaar nu wel al even. Technisch moet je eigenlijk alles wat in de vingers hebben. Je moet kunnen ontwerpen en je moet kunnen animeren. We kennen allebei After Effects door en door, ikzelf sta al iets verder met Cinema 4D en Hans beheerst Indesign en Illustrator dan weer beter. Op dat vlak hebben we geluk dat onze technische competenties complementair zijn.”

Hans: “Dat heeft ook weeral met die communicatie te maken. Ik ben minder in het maken van 3D-modellen maar ik weet wel hoe een 3D-pakket werkt en wat de mogelijkheden zijn. Ik kan dus meedenken en bijvoorbeeld camerabewegingen toevoegen aan een 3D-scène en terugsturen voor afwerking. Daarnaast is kennis van live action technieken ook belangrijk. Hoe werken lensen, hoe belicht je iets.”

Welk aspect in jullie werk daagt jullie het meest uit?

Hans: “De grootste uitdaging ligt hem in altijd opnieuw beginnen en niet terugvallen op wat je al kent. Het mag nooit hetzelfde zijn. Elk project vraagt zijn eigen workflow en nieuwe manier van werken. Die ontwikkeling is altijd uniek.” Wim: “Alle regisseurs en producenten hebben wel de generieken van True Detective en Game of Thrones gezien en daar liggen dan ook de verwachtingen. Onze budgetten zijn maar een tiende en we zijn maar met twee plus wat freelancers. Dus dat is uitdagend. Gelukkig zien we meer en meer dat producenten ons beginnen te vertrouwen. Je kan wel referenties aanreiken maar je wilt toch dat je begingeneriek uniek is voor het verhaal dat je wil vertellen.

titles

Op welke wijze schaven jullie kennis bij en wat vinden jullie daaraan belangrijk?

Wim: “Ik volg graag lespakketten online van bijvoorbeeld School of Motion. Dat is toch nog iets anders dan Youtube video’s bekijken. Youtube is handig als je een specifiek probleem hebt dat je wil oplossen aan de hand van een 5 minuten durende video. Als je iets volledig nieuw wil leren heeft dat een bepaalde flow en drive nodig zoals naar school gaan.”

Hans: “Dat is iets wat voor Wim heel goed werkt en als ik zie wat hij daaruit haalt is dat fantastisch. Ik zou dat niet kunnen en daarom heb ik me ingeschreven in Sint-Lukas te Gent om 1 avond in de week 3D lessen te volgen. Ik moet daar fysiek zijn.”

Wim: “Dat is inderdaad het moeilijke. Als er ruimte in mijn hoofd en schema is kan ik dat héél goed volhouden. Maar als er een job of familie tussenkomt is dat moeilijk verteerbaar. Dat is niet vanzelfsprekend en vraagt echt een engagement.” Hans: “Daarnaast vind ik het ook héél belangrijk om mee te zijn met wat er op dit moment speelt in de internationale sector van motion design. Wie is wie in de sector, waar zijn die mee bezig en wat is er ‘hot’ op dit moment. Ik volg al de grote bedrijven waaraan we ons willen spiegelen en als ze dan een podcast of een lezing geven volg ik die.”

titles

Wordt jullie job soms onderschat of miskend?

Wim: “Er kruipt veel meer tijd in dan mensen denken.”

Hans: “Dat hadden wij zelfs in het begin, we weten gelukkig nu wel beter. (lacht).”

Wim: “Er is niets zo moeilijk om uit te leggen waarom iets zo lang duurt aan mensen zonder een bepaalde technische bagage. Een paar namen veranderen gaat niet zoals in een word document. Soms betekent dat alles opnieuw uitladen, wat 5 uur kan duren.”

Hans: “Achter een eindgeneriek bijvoorbeeld zitten er mathematische berekening opdat je tekst niet zou trillen of friemelen. Als je dan de vraag krijgt om een aftiteling exact 2 minuten te laten duren moet je uitleggen dat je dat kan benaderen, maar niet exact. Het is niet zo simpel als een in- en eindpunt zetten. We hebben tegenwoordig ook al gif’s ontwikkeld om mee te sturen in emails om dat uit te leggen.”

Als jullie naar de toekomst kijken op welke vaardigheden zal er ingezet moeten worden?

Hans: “Voor mij is dat meer 3D. Je kan daarvoor naar een freelancer stappen. Maar ik heb het moeilijk om geld te steken in een project waarvan je nog niet zeker bent dat het gaat doorgaan.”

Wim: “Alle technische aspecten van de job evolueren enorm snel. Adobe brengt om het jaar een nieuwe versie uit. Soms zijn de veranderingen makkelijk maar soms is het ook de kwestie van een nieuw softwarepakket aan te leren. Er worden ook altijd nieuwe dingen ontwikkeld om je het leven makkelijker te maken, maar dan moet je het ook wel weten.”

Meer info over "Inside The Studios : Belgian VFX" met The Fridge, Benuts, TITLES en Umedia

Futuranima 2021 : Vrijdag 19 februari 2021 • 14:00 — LIVE op Zoom

Lees meer over titles.tv

titles

Doe zelf de Competentiescan!

En krijg inzicht in welke competenties er nodig zijn voor het uitvoeren van bepaalde functies en hoe goed je deze competenties beheerst.


Ook interessant voor jou