Skip to main content

Tools

Niet alleen achter maar ook op het scherm is er soms weinig diversiteit zichtbaar. Nochtans dragen mediamakers hierin een maatschappelijke verantwoordelijkheid omdat ze mee de publieke opinie bepalen. mediarte geeft daarom enkele handige tools mee die kunnen helpen om stereotiepe beeldvorming te vermijden.

BReeDBeeLD

SIHO ontwikkelde samen met de opleiding Journalistiek van Howest en het e-learningbedrijf EPYC een online tool die mediamakers bewuster wil maken van hun kijk op diversiteit en inzicht wil geven in de impact hiervan op mediaproducten.

Brochure Voorbij het cliché

Ongenuanceerde beeldvorming is snel gebeurd. Het doet iets met mensen. Het vervreemdt, verwijdert, creëert onbegrip bij de ene en ergernis of verdriet bij de andere. Het sluit uit en het sluit op.

Fiches VRT

Fiches VRT: Bij de openbare omroep werden verschillende fiches ontwikkeld met richtlijnen om stereotiepe beeldvoering te voorkomen. Deze fiches zijn bedoeld voor programmamakers en productiehuizen en kunnen hier worden geraadpleegd.

rePresent

Naar de media- en nieuwsbeleving van jongeren in het algemeen wordt regelmatig onderzoek gedaan. Maar hoe zit het met de stedelijke jongeren met een migratieachtergrond? Het dialoogproject rePresent, uitgevoerd door StampMedia in opdracht van Mediawijs, zocht het uit en bracht jongeren met een migratieachtergrond in direct contact met journalisten.

Download Brochure Media van Minderhedenformum
PDF - 748.28KB

Ook interessant voor jou