Inside the company - Cédric Engels, medeoprichter van Sonhouse

sonhouse

Cédric Engels en de kracht van geluid

Cédric: "Ik heb altijd de ambitie gehad om muzikant te worden. Ik studeerde rechten en intellectuele eigendom om mijn ouders gerust te stellen. Maar van zodra ik afgestudeerd was, sprong ik op de trein naar Londen om mijn muzikale ambitie waar te maken. Na enkele maanden van twijfel en uitstel kwam ik eindelijk op het idee dat me de komende jaren bezig zou houden: de kracht van geluid (1)! Dit is wat mij tot op heden altijd geleid en gestimuleerd heeft.  

De kracht van het geluid is onze ontwaking in de wereld: het eerste geluid dat we horen is de hartslag van de moeder wanneer we nog in de baarmoeder zitten. Geluiden roepen emoties op en hele universums kunnen worden samengevat in een geluidsfragment van een halve seconde. Het is een korte stap van emotie naar merk. Volgens Martin Lindstrom spenderen ondernemingen het grootste deel van hun marketingbudget om de ogen te strelen en vergeten ze vaak het gehoor... dat is een stevige vergissing! In 2012 startte ik mijn eerste onderneming, Roundhouse, met een focus op sonic branding om merken te verbinden met de wereld van geluid.

In het prille begin was ik alleen en ik had niets om te investeren... behalve mijn tijd! Ik schreef een businessplan uit, gebaseerd op een model dat ik op Google vond. Na contact op te nemen met mijn broers, maakte ik een tweede plan om uiteindelijk een lening te bemachtigen bij de bank. Maar dit werd niet toegekend, een grote teleurstelling. Uiteindelijk heb ik een goedkoop huis gehuurd dat ik verbouwde tot een studio, naast een bordeel. Ik zocht een partner, een mentor. Het enige wat nog ontbrak waren... de klanten! De eerste klanten zijn vaak, zoals het gezegde luidt, "friends, fools and family"...Mensen die toch in ons geloofden en die ons in staat stelden een klantenportefeuille te ontwikkelen om het bedrijf te kunnen laten groeien. We hadden onze eerste grote klanten: de productie van de soundtrack voor Bevergem (tv serie, 2015) en de sonic branding van Coolblue (Nederlands e-business bedrijf). Deze verwezenlijkingen gebruikten we vervolgens om andere klanten te overtuigen. We deden de volledige soundtrack van De Dag (tv-serie, 2018) en de sonic branding van de stad Gent.

Mijn methodologie bestond erin om op basis van een workshop en een stuk wetenschap een merk te kunnen vertalen in een geluids universum.

Om op koers te blijven tijdens deze jaren van ontwikkeling en permanente groei, ben ik altijd trouw gebleven aan mijn motivatie die de drijvende kracht is achter de visie van het ondernemerschap: neen durven zeggen, als je passie en je bedrijfsconcept het maken van podcasts is, zal het je niet lukken om in te stemmen met het opnemen van bands. Een goede leidraad is ook om nooit tevreden te zijn, nooit te zeggen "ik heb het gedaan, ik ben de beste". Er zijn altijd nieuwe dingen te leren.

 

(1) Cédric Engels heeft een boek geschreven : “The power of sound: About the underrated impact of sound and its influence on our daily lives” - Borgerhoff & Lamberigt
www.thepowerofsound.be 

sonhouse

Daarom moet je altijd aan de volgende stap denken. Vier jaar geleden, bereikten we een bepaalde grens met Roundhouse (voorganger van Sonhouse). We konden geen grotere postproductie projecten aannemen vanwege de grootte van onze studio. Bovendien was de locatie gelegen in Gent waardoor we de klanten die in Brussel wilden werken ons moeilijk konden inhuren. We moesten ons dienstenaanbod uitbreiden om de de onderneming te verstevigen. Toen kreeg ik een telefoontje van Phile (Bokken) en Thierry (Van Durme) van Sonicville. Na een jaar besloten we de twee ondernemingen te fusioneren en Sonhouse als trio op te richten (Sonhouse is de samensmelting van Roundhouse en Sonicville). Het was een echte integratie, we schreven samen een nieuwe visie en business plan. Dat gebeurde ongeveer drie jaar geleden. En vandaag, in 2021, is Sonhouse er nog steeds!"

*Cédric Engels heeft een boek geschreven : “The power of sound: About the underrated impact of sound its influence on our daily lives” - Borgerhoff & Lamberigts

Sonhouse, sound production agency

Cédric: "Bij Sonhouse geloven we dat een juiste geluidsidentiteit een project sterker maakt. Het impliceert een specifieke visie en eisen inzake kwaliteit. Onze drijfveer is en blijft de noemer "sound". Het is een breed thema dat ons in staat stelt verschillende diensten aan te bieden en ons niet te beperken tot bijvoorbeeld uitsluitend muziek. Muziek is geluid maar geluid is niet per se muziek. Production betekent dat wij onze eigen productiefaciliteiten en ons eigen team hebben. Wij hebben vestigingen in Brussel, Gent, Antwerpen en Seneffe. Wij willen dicht bij onze klanten zijn en zijn ook gebonden aan de beperkingen van de lokalisatie van onze bureau’s om subsidies te kunnen verkrijgen (screen brussels, screen flanders en Wallimage). Onze Brusselse vestiging maakt deel uit van Edmond, een audiovisuele cluster die verschillende ondernemingen  uit de sector verenigt.

We hebben twee hoofdafdelingen: Film en Brand. Geluid loopt als een rode draad door al onze afdelingen. Maar elke eenheid vereist een specifieke deskundigheid. In de filmafdeling houden we ons bezig met postproductie, dubbing, muziek supervisie en soundtracks.

Wij beschikken over vier identieke dubbing studio's, waar wij zowel werken voor nationale als internationale klanten. We hebben een casting departement waar we de best geschikte stemmen voor elk project zoeken. Aan de postproductie zijde verzorgen wij het geluid voor series, films en documentaires: we monteren, voegen geluidseffecten toe en mixen. Deze projecten nemen vaak maanden in beslag, soms wel een jaar.

Muziek supervisie is meestal een consultancy job: we adviseren auteurs en producenten over de muziek die ze kunnen gebruiken voor hun project. Als ze originele muziek willen, adviseren we hen over de beste componist voor hun project. We zoeken ook achtergrondmuziek en clearen de rechten op bestaande muziek. Sonhouse produceert ook soundtracks: wij zoeken de componist en produceren complete scores voor series, films, animatiefilms en documentaires. Het is noodzakelijk de muziek te begrijpen, de taal van de regisseur te vertalen naar de musicus en te begrijpen hoe de opname van een orkest werkt.

In de Brand afdeling houden we ons bezig met podcasts, muziek, sonic branding en radio. We produceren onze eigen podcasts (Tomato Tales) of we produceren podcasts voor klanten: tv-stations, musea, reclamebureaus of adverteerders. Tien minuten podcast is het budget van twintig seconden reclame. De muziek is de originele muziek en clearen van bestaande songs. Sonic branding is het idee van een geluidsidentiteit gekoppeld aan een bepaald merk. Coolblue is ons bekendste voorbeeld. In ons radio departement, produceren we commercials voor agentschappen".

sonhouse

Onze mensen, ons talent.

Cédric: "Vandaag vormen we een team van 19 werknemers, maar we werken ook met freelancers. Iedereen heeft zijn eigen competenties, zijn eigen expertise. Wij geloven in dit agencymodel, wij zijn een open huis. De markt is geëvolueerd, de apparatuur is toegankelijker geworden en vele professionals hebben hun eigen homestudio. We zien deze freelance ingenieurs en muzikanten niet als concurrenten. Integendeel, we werken graag samen met externe elementen. Wij geven hen toegang tot onze productiefaciliteiten, als zij een grotere  of andere mix- of geluidsstudio nodig hebben, als zij een producer willen die hun planning of budget doet. En we werken ook met hen samen als ze in hun eigen homestudio werken. In plaats van te vechten tegen de evolutie van de markt, zoals taxichauffeurs vechten tegen Uber-chauffeurs, denken wij dat het positief is om het beste van twee werelden te combineren. Ons freelance platform biedt dus een plaats aan voor acteurs, stem regisseurs/coaches, editors, mixers, muzikanten, geluidsfreaks, iedereen, jong of oud, die met geluid te maken heeft en talent heeft."

Naar wat voor talent zoeken jullie bij Sonhouse? 

Cédric: "In de Brand afdeling (het radio gedeelte) zijn we op zoek naar stem coaches. De stemcoach is het equivalent van de regisseur voor audio. Hij/zij werkt naast de ingenieur en fungeert als tussenpersoon tussen de stemmen en de klanten. De stemcoach moet een script begrijpen, en het vertalen in een audio-idee. Hij/zij zal de stemmen in die zin coachen. En hij/zij zal verantwoordelijk zijn voor het eindproduct. Dit geldt voor radiospots, maar ook voor podcasts. In het algemeen zijn we altijd op zoek naar mensen die gepassioneerd zijn door audio, of ze nu muzikanten, mixers, ingenieurs, enz. zijn. We willen altijd nieuw talent ontmoeten."

sonhouse

Het team vormt de belangrijkste troef van een onderneming. 

Cédric: "Wat verbindt de mensen die ik aanneem? Motivatie en initiatief ! Loyd, de manager van ons Engelse kantoor, fietste van Londen naar Gent om me te vertellen dat hij met ons wilde werken. Hij is aangenomen! Een andere aanwijzing of een bepaalde persoon al dan niet in het team thuishoort, afgezien van zijn of haar vaardigheden, is het gevoel van een gemeenschappelijke cultuur: als ik zin heb om met deze persoon een praatje te maken bij een drankje, is dat een goed teken aan de wand.  

Het is belangrijk om een specifieke expertise of competentie te bezitten, ook al ben je nieuwsgierig en ben je in verschillende domeinen thuis. Als je van alles hier en daar een beetje aanraakt, word je echter nooit de beste in je vakgebied."

Enig advies voor mensen die hun loopbaan starten?

Cédric: "Wees niet bang om te springen maar spring steeds met een idee voor ogen: wat je wilt doen en waar je je op wilt richten. Anders zal je overal en nergens zijn. Volg je hart. Het is niet makkelijk om een baan te vinden of een zaak te beginnen. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je je doel en je hart volgt het goed komt. Forceer het echter niet. Als je advocaat wilt worden, word dan advocaat!"

Meer info op Sonhouse.com


Ook interessant voor jou