VUB en SMIT starten met unieke opleiding in media economics

graduation
@VUB -SMIT

De bedoeling van dit internationale programma is om van jonge professionals echte experten te maken in de trends, uitdagingen en strategieën van een transformerende mediasector.

Prof. Pieter Ballon - Directeur imec-SMIT

Vanaf september 2018 biedt de Vrije Universiteit Brussel een gloednieuw Engelstalig trainingsprogramma in media economics aan. Geïnteresseerden kunnen zowel de afzonderlijke modules volgen of een volledig programma samenstellen in de vorm van een postgraduaatopleiding. Het programma is in eerste instantie bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn en/of werken in de mediasector, in de elektronische communicatiesector of bij nieuwe mediabedrijven. Het internationale karakter van de opleiding maakt dat studenten kunnen leren van zeer diverse contexten. 

Wat maakt het media economics programma zo verschillend van andere buitenlandse opleidingen?

Prof. Karen Donders (imec-SMIT, VUB) , die mee het programma coördineert, ziet drie unieke pijlers: “Hoewel buitenlandse opleidingen wel dieper ingaan op mediamanagement en economische aspecten, ontbreekt een echte gespecialiseerde opleiding media-economie. In bijna alle verkennende gesprekken met de binnen- en buitenlandse spelers kwam de nood aan een opleiding die vooruit kijkt, sterk aan bod.” Daarnaast onderscheidt het programma zich door de expertise. “Er wordt niet alleen samengewerkt met gerenommeerde buitenlandse academici, maar ook, en vooral, met topexperts uit de industrie.” Het media economics programma pakt zo onder meer uit met topexperts van Google, Spotify, Endemol Shine, Telenet, Ofcom en Deloitte.

postgraduaat
@VUB -SMIT

Tot slot is het nieuwe media economics programma ook een heel flexibel programma. Geïnteresseerden die de postgraduaat volgen krijgen 2 verplichte modules, maar kiezen verder 3 modules  uit 7 keuzemogelijkheden. De modules gaan dieper in op commerciële communicatie in een digitaal tijdperk, technologie en data, de wisselwerking tussen mediabeleid en media-economie, de economie van journalistiek en nieuws, mergers en andere concentratieverschijnselen, en audiovisuele productie.

Meer info over het opleidingsprogramma vind je hier

mediarte is supporting partner van het Media Economics programma.


Ook interessant voor jou