Intimacy director, een gesprek met Amanda Cutting

intimacy director

Amanda Cutting - Een bekroond acteur en regisseur Amanda Liz is voor 22+ jaar actief in zowel professioneel en semi-professioneel Theater, Film en Televisie. Amanda heeft gewerkt als een acteur pleitbezorger en Intimacy choreograaf & coördinator voor de laatste 6 jaar en is momenteel een Intimacy Director bij IDI-UK en een leerling bij IDI- USA. Ze heeft een verscheidenheid van kwalificaties waaronder deze voor het gebruik van vuurwapens voor film, podiumgevechten en eerste hulp voor geestelijke gezondheid. Amanda werkt internationaal en helpt bij het creëren van veilige werkplekken voor artiesten op zowel toneel- als filmsets. Zij is één van de weinige Intimacy Directors die zich ook specialiseert in intimiteit en veiligheid voor jongeren. 

Hoe ontstond Intimacy Directors International?

Intimacy Directors is opgestart in 2004 met het doel om een veilige werkplek te creëren voor acteurs. Sinds de #metoo beweging steeg de vraag naar Intimacy Coördinators explosief en zijn we meer en meer beginnen in te zetten op trainingen voor Film, TV en theater.

Hoe ben je een “Intimacy Director” geworden? 

Ik ben gestart als acteur en van daaruit ben ik verschillende andere acteurs beginnen te vertegenwoordigen. In die hoedanigheid begon men mij vaak in te schakelen als “derde persoon” op filmsets. Het is namelijk zo dat je in Canada kunt vragen dat een derde persoon op set staat die waakt over jouw persoonlijke veiligheid tijdens agressieve of intieme scènes. 

Toen dat Intimacy Directors Internationaal meer en meer media aandacht kreeg bleek dat ik al héél wat deed dat aanleunt bij hun methodologie. Na enkele trainings was het maar een kleine stap om professioneel bij hen aan de slag te gaan. 

intimacy director

Wat doet een “Intimacy coördinator” en hoe maakt zij het verschil op de set? 

In het kort staat de intimacy coördinator in voor de mentale en fysieke veiligheid van de acteur. Maar wij zijn er evengoed voor de hele filmploeg. Zo is het perfect mogelijk dat iemand van de kostuums niet volledig op de hoogte was van de intensiteit van een scène en hierdoor aangedaan kan zijn. 

We gaan eerst met de producer en regisseur of showrunner samenzitten om te bepalen wat de context van een scène is, hoe ze die visueel in beeld willen brengen en wat de emotionele gelaagdheid is. Ik overloop met hen dan een aantal opties voor een choreografie. Met deze informatie ga ik dan naar de acteurs met de vraag waar ze zich zelfzeker in voelen. We gebruiken altijd het woord “zelfzeker” omdat het daardoor makkelijker te detecteren is wanneer een acteur niet de volledige waarheid spreekt. Vaak zijn ze bang om ontslagen te worden of niet meer gevraagd te worden voor een volgend project. Alleen al daarom is het belangrijk dat wij als derde persoon hier in mediëren. Hierdoor lossen we voor een stuk de machtsverhoudingen op tussen een regisseur/producer en acteurs. Wanneer wij worden aangenomen door een productie weet iedereen op voorhand dat wij kunnen zeggen dat een bepaalde handeling niet zal kunnen, maar we zullen tegelijk een aantal andere alternatieven voorleggen. 

Wij werken dus vooral héél ondersteunend en helpen de regisseur om volledig duidelijk te zijn in de communicatie en aanwijzingen. Hierdoor kunnen de acteurs zich volledig concentreren op hun prestatie en zitten ze niet met twijfels of onzekerheden tijdens hun spel. 

Een dag op voorhand zullen we altijd nagaan of er geen zaken zijn veranderd in de scène en of de acteurs zich nog altijd even zelfzeker voelen. Het kan bijvoorbeeld perfect zijn dat er ondertussen iets is gebeurd in het persoonlijk leven van een acteur dat invloed kan hebben. Op de dag van de opname repeteren we samen met de acteurs een paar mogelijke choreografieën en leggen we dit voor aan de regisseur op een gesloten set. De regisseur kan dan kiezen en aanpassingen maken in samenspraak. Ik adviseer ook de productie in de protocollen van een gesloten set. Zo hebben enkel de DOP en de regisseur een monitor en ik kijk altijd mee met de regisseur om te zorgen dat alle afspraken nagekomen worden. Het is perfect mogelijk dat er toch iets van de genitaliën in beeld zijn gekomen dat de DOP niet heeft gezien omdat hij naar het geheel kijkt.

Ik vertaal ook regie aanwijzingen naar concrete acties waarmee een acteur comfortabel aan de slag kan. Vaak worden er aanwijzingen meegegeven zoals “ik wil deze scène uitdagender”,  ik vertaal deze dan naar een andere soort van ademhaling, specifieke handelingen waarvan ik weet waar de acteurs zich comfortabel bij voelen. 

Na een scène zal ik bij iedereen ook nagaan of ze zich nog comfortabel voelen of er zaken zijn die we best op dat moment oplossen. Ik sta ook altijd in rechtstreeks contact met het departement kostuums om te bekijken hoe we zaken kunnen oplossen. Het is niet zo dat bij een naakt scène de acteurs volledig naakt hoeven te zijn. We zullen er trouwens altijd voor zorgen dat genitaliën elkaar niet raken. Soms moet je daar zeer innoverende oplossingen voor bedenken.

Na een scène zal ik bij iedereen ook nagaan of ze zich nog comfortabel voelen of er zaken zijn die we best op dat moment oplossen.

Amanda Cutting, Intimacy Director

Wat zijn de grootste misverstanden wanneer jullie aan een intieme scène werken? 

Vaak denken mensen dat wij alles overnemen en dat er geen creatieve keuzes meer mogelijk zijn. Maar wij werken écht in team en zijn vooral bezig met communicatie tussen alle betrokkenen. Daardoor bespaart de productie vaak tijd en dus geld met onze aanwezigheid. Wanneer er gedraaid moet worden is alles duidelijk en kan er geconcentreerd worden op de eigenlijke opname. 

Daarnaast zijn wij ook experten op vlak van intieme en/of agressieve scènes en kunnen wij technieken aanreiken die de scènes geloofwaardiger maken. Op deze wijze werken wij ook creatief ondersteunend voor de regisseur die zich dan kan concentreren op het volledig plaatje. 

Daarnaast zijn scènes waarbij extreme mentale druk worden uitgeoefend evengoed scènes waarbij wij kunnen assisteren. Denk daarbij bv. aan scènes uit “Silence of the Lambs”. 

Werken met kinderen is ook een cruciaal onderdeel van onze job. Hoe begeleid je een kind acteur in een kusscène op zo’n wijze dat zijn eerste eigen seksuele ervaringen hier niet door beïnvloed worden? Vaak zijn zij trouwens nog héél gevoelig voor bepaalde agressie waar wij volledig aan gewoon zijn geraakt. Als je vraagt aan een kind om hysterisch te huilen voor het verlies van haar moeder dan bestaat het risico dat dit kind gaat terug vallen op persoonlijke ervaringen. We weten uit hersenscans dat dezelfde delen in de hersenen dan actief zijn als bij een echt trauma. Het komt er dan op aan om niet te lang en op een goede manier uit deze staat van trauma gehaald te worden. We noemen dit “closure practices” , hoe kan je op een veilige manier een personage loslaten. Er zal altijd “emotional bleed-off” zijn bij het loslaten van een personage, ook met een Intimacy Coördinator, maar wij zorgen ervoor dat dit beperkt blijft.

intimacy director

Is de dynamiek op de set veranderd sinds #metoo en waar moeten we nog aan werken? 

Er is een enorme toename in bereidwilligheid om zaken beter te maken. Zo zie je bij de nieuwe garde al een grotere bewustwording in de noodzaak om zaken anders aan te pakken. Maar ook bij de oude garde is er vaak een héél grote bereidwilligheid omdat ze ook zelf negatieve persoonlijke ervaringen hebben gehad op een set. Je hebt natuurlijk mensen die vrezen dat we een creatieve beperking zijn of mensen die denken dat het allemaal één grote heksenjacht is. 

Een punt waar ik zelf graag verbetering in zie komen is hoe wij met extra’s omgaan. Vaak zetten we nu voldoende in om een veilige omgeving te creëren voor de regisseur en de acteurs maar extra’s zijn evengoed mensen met emoties. Als je drie meisjes in de achtergrond hebt staan met blote borsten moet je even goed met hen menselijk omgaan en duidelijke afspraken maken.

intimacy director

Heb je tips voor film studenten en starters die aan een intieme scène willen beginnen? 

Communicatie en daarvoor de tijd nemen. Je moet altijd duidelijk en specifiek zijn in wat je wil, hoe je dit wil filmen en wat de belangrijke emotionele lagen zijn. Respecteer elkaar door tijd te nemen om dit door te praten en sta open voor elkaars feedback. Dit zal uiteindelijk altijd een positieve invloed hebben op het resultaat en zal je veel tijd en geld besparen tijdens productie. 

Bekijk de replay van de webinar "Grensoverschrijdend gedrag. Hoe reageren als omstaander?"


Ook interessant voor jou