
Samen sterk voor welzijn op het werk
Welzijn op het werk is geen eenmansactie – het vraagt samenwerking, visie en continuïteit. In jouw organisatie zijn er ongetwijfeld collega’s die al rond welzijn werken of er graag hun schouders onder zetten. Breng hen samen, bundel de krachten en maak er partners van. Want door in gesprek te gaan en elkaar te versterken, kan je écht een verschil maken.
Wat is een welzijnsteam?
Een welzijnsteam is geen losse werkgroep, wel een leidend team met een duidelijk mandaat. Het komt structureel samen, bereidt een beleid voor, coördineert acties en volgt ze op. Zo hou je welzijn levend en veerkrachtig, ook in veranderende omstandigheden.
Grote of kleinere organisatie?
De grootte van het welzijnsteam is afhankelijk van de grootte van je organisatie. Kleine organisaties hebben de mogelijkheid om alle medewerkers die eraan deel wensen te nemen erbij te betrekken. In wat volgt verstaan we onder ‘welzijnsteam’ de verschillende vormen: enkel de werkgever, het volledige team, werkgever en enkele medewerkers enz.
Maak gebruik van bestaande structuren. Als er al een groep of orgaan bestaat dat dit thema wil en kan opnemen, dan hoef je geen volledig nieuwe samenstelling op te maken. Probeer hoe dan ook zo participatief mogelijk te werk te gaan. Dat zal de draagkracht van je beleid ten goede komen op de lange termijn.
Wie?
De partners bij het uitwerken van een psychosociaal welzijnsbeleid zijn de directie, de leidinggevenden, de personeelsdienst/HR, de sociale partners binnen het CPBW en de preventieactoren: de arbeidsarts, verpleegkundigen, de preventieadviseur arbeidsveiligheid, de preventieadviseur psychosociale aspecten en de vertrouwenspersoon. Zij kunnen op uitnodiging deel uitmaken van vergaderingen rond dit onderwerp. De werkgever is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het beleid, het opvolgen en het bijsturen ervan. De leden van het welzijnsteam kunnen helpen een dynamisch beleid te voeren door systematisch samen te komen en te evalueren.
Het welzijnsteam heeft
- Heeft een duidelijk doel: waarom bestaan we en waarom niet
- Heeft een duidelijke rolverdeling: wie doet wat
- Heeft een duidelijk zicht wanneer het succesvol is
- Denkt na over welke tastbare resultaten het kan halen
- Plant structurele overlegmomenten doorheen het jaar (vooruitgang & bijsturing)
- Komt duidelijk overeen welke communicatie er wanneer zal gebeuren naar de rest van de organisatie
SEED-Connect
Indien de welzijnspartners niet in het arbeidsreglement zijn opgenomen, is het aangewezen om de website van SEED-Connect te raadplegen. Via je e-ID kan je makkelijk zien bij welke externe dienst jouw organisatie is aangesloten en kan je eenvoudig contact opnemen met een preventieadviseur psychosociale aspecten of preventieadviseur-arbeidsarts.
