Skip to main content

Geluk op de werkvloer

Pana Vasquez
Foto: Pana Vasquez (Unsplashed)

Geluk op het werk is hot. ‘ReRamp your business,’ het boek dat Bart De Bondt schreef over het belang van geluk op de werkvloer en hoe je het kunt bereiken, ging in één jaar tijd 40.000 keer over de toonbank in België en Nederland. Een gevolg van de crisis van 2008, volgens De Bondt. "Sindsdien is er openheid gegroeid voor een meer duurzame aanpak in het bedrijfsleven en daar horen ook gelukkige werknemers bij." 

Laurence Vanhée, voormalig Chief Happiness Officer, treedt hem bij: "De decennialange focus op productiviteit en procesoptimalisatie heeft alleen maar burn-outs en bore-outs opgeleverd. Generatie Y en zeker generatie Z verwachten iets anders. Ze komen uit hun bed om hard te werken maar ook om gelukkig te zijn op het werk."

Als mensen met goesting werken, zijn ze minder geneigd het bedrijf te verlaten.

INGRID BRUYNINCKX

Daar komt bij dat intussen ruimschoots is bewezen dat geluk op de werkvloer een hefboom is voor de prestaties. Uit een studie van Berkeley en London Business School blijkt dat gelukkige werknemers twee keer minder ziek worden en zes keer minder afwezig zijn. Ze zijn ook beduidend meer loyaal, productief en creatief.

"Medewerkers die zich goed in hun vel voelen, maken minder fouten en leveren hogere kwaliteit. Ze hebben ook betere en duurzame contacten met klanten," concludeerde ook Leo Bormans, die voor The World Book of Happiness honderd experts interviewde.

En er is meer. "Als mensen met goesting werken, zijn ze minder geneigd het bedrijf te verlaten," aldus Ingrid Bruyninckx, expert talent mobility bij Ascento. "Bovendien zijn tevreden werknemers de gedroomde ambassadeurs voor je organisatie: goed voor je imago, waardoor je aantrekkelijker bent voor potentiële medewerkers."

Meer weten?

Lees het volledig artikel op de website van Ascento


Ook interessant voor jou