De audiovisuele en digitale sector kijkt vol zelfvertrouwen naar de toekomst.

Artikel enquete

In het kader van de competentieprognose in de audiovisuele en digitale sector heeft mediarte de sector bevraagd naar hoe zij bepaalde evoluties binnen de sector gaan ervaren. De transformatiedomeinen die aanbod kwamen waren:

  1. De digitale transformatie
  2. Circulaire en koolstofneutrale economie
  3. Relance na Covid-19

De audiovisuele en digitale sector is een brede sector en om een accuraat beeld te vormen hebben we dan ook de sector onderverdeeld in 4 hoofdactiviteiten:

  • Zenders (TV (online), radio (online)
  • Productiehuizen (film, TV, animatie, bedrijfsfilm)
  • Facilitaire ondernemingen (studio, verhuur, post-productie)
  • Digitale ondernemingen (web, gamesector, applicaties)

Daarnaast hebben we ook rekening gehouden met de verschillende arbeidsorganisatie vormen die aanwezig zijn in de sector. Op deze manier kunnen we ook peilen naar de ervaring van zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers) of werknemers met een interim contract of contract van bepaalde duur. Ook de onderwijsinstellingen met richtingen die rechtstreeks aansluiten op onze sector zijn bevraagd. 

Een uitgebreid rapport zal eind dit jaar gepubliceerd worden. Nu kunnen we al een aantal hoofdlijnen van het onderzoek meegeven. Na dit onderzoek volgt er een workshop waar we samen met de sector op zoek gaan naar strategieën om op deze evoluties te reageren. 

De digitale transformatie: it's all about the data

Zowel de zenders als de digitale ondernemingen zien héél veel kansen op vlak van digitale evoluties. De productiehuizen en facilitaire ondernemingen zijn overwegend positief maar delen minder het enthousiasme. Vooral Big Data zal een grote impact hebben op onze sector en al helemaal voor de zenders. Enkel AI zal volgens de digitale ondernemingen en het onderwijs nét iets belangrijker worden. Naast deze twee zal automatie belangrijk zijn voor iedereen. GDPR en cybersecurity worden minder belangrijk geacht qua invloed. 

De correspondenten bezien zichzelf alsook hun collega's als zeer capabel om op deze evoluties in te spelen. Ook de directe leidinggevende als de strategische doelstellingen van de onderneming of opdrachtgever heeft genoeg oog voor, en kennis over, de belangrijke digitale evoluties. Enkel in de invulling van de dagdagelijkse taken is er niet altijd voldoende aandacht voor de digitale transformatie. 

Naast de kansen die besloten liggen in AI & big data bijvoorbeeld, kan je er niet om heen dat er ook heel wat onbeantwoorde vragen zijn over de technologische omwentelingen. Transparantie, deontologie, duurzaamheid van de job in de sector, edm.

anonieme reactie uit de enquête

De circulaire en koolstof neutrale economie: genoeg kansen maar te weinig kennis

De gehele sector is relatief éénsgezind dat evoluties op dit vlak eerder kansen met zich mee brengt dan bedreigingen. De belangrijkste impact wordt verwacht van een duurzamere mobiliteit. Enkel het onderwijs verwacht meer resultaten door te focussen op algemene instroom (duurzame electronica, deeleconomie, cloud/locale server strategie). Daarnaast kijkt men ook naar energiebesparing als een belangrijke strategie. (LED en groene stroom)

Er is echter wel te weinig kennis in de sector om hier voldoende op in te spelen. De correspondenten bezien hun eigen kennis nog net als voldoende. Maar bij de collega's, leidinggevende en de strategische doelstellingen is dit eerder onvoldoende. Het grootste probleem ligt bij een gebrek aan aandacht voor de circulaire een koolstof neutrale economie bij het invullen en uitvoeren van onze dagdagelijkse taken. 

Door de grote focus van het (Europese) beleid op vergroening kan de audiovisuele sector op dit punt niet achter blijven. Er ligt een opportuniteit om een voorbeeldrol op te nemen en creatieve oplossingen naar voor te brengen.

anonieme reactie uit de enquête

De relance na Covid-19: de sector is er klaar voor

De zenders en digitale ondernemingen zien weinig problemen met de relance na Covid-19. De productiehuizen en facilitaire ondernemingen zijn voorzichtiger maar nog steeds positief. Vooral meer werken van thuis uit wordt als een blijver ervaren naast dat de digitalisatie extra versneld is. Voor de productiehuizen gaat dit gepaard met een flexibelere arbeidsorganisatie maar de digitale ondernemingen volgen hierin niet. De sector geloofd niet echt in poltieke/maatschapelijke instabiliteit en veel verandering in de balans tussen werk/privé wordt er ook niet verwacht. 

De sector beschikt over voldoende kennis om op de relance na Covid-19 in te zetten. Er is méér dan voldoende kennis aanwezig bij de correspondenten, de collega's en de leidinggevende en ook strategisch als operationeel zien we onze ondernemingen als zéér capabel om door deze crisis te geraken. 

Wegens de noodzaak om samen een oplossing te vinden (zie o.a. filmprotocol) is er meer communicatie en overleg geweest tussen de verschillende partijen. Dit leidde tot een dialoog die vroeger nooit tot stand kwam wegens het verdedigen van eigen belangen.

anonieme reactie uit de enquête

Aarzeling bij werknemers met tijdelijke contracten

Ondanks dat de sector in het algemeen positief naar de komende evoluties kijkt zijn werknemers met tijdelijke contracten beduidend minder zelfzeker. Vooral voor de relance heerst er twijfel en ook de digitale transformatie wordt niet éénduidig als positief ervaren.

Er is zodanig veel verandering digitaal. Dat het voor mij (als jong persoon) een opportuniteit kan geven. Wat aan de andere kant bedreigend over komt omdat je wel MOET mee zijn. Je moet veel kennen of notie van hebben.

anonieme reactie uit de enquête

Wil je op de hoogte gehouden worden van de komende resultaten? 

Schrijf je dan nu in op onze speciale nieuwsbrief voor de competentieprognose via de link hieronder. 


Ook interessant voor jou