Skip to main content

Stagiair & mentor - Warner Bros

Stagiair & mentor - Warner Bros

Bij werving en selectie blijken vooral sociale vaardigheden een steeds prominentere rol te spelen. Tijdens langere stages kan de begeleider een goede inschatting maken of de stagiair in de werking van de onderneming past. Als stagiairs de kans krijgen zich over een langere tijdspanne te bewijzen, kan bovendien het potentieel van die match gedurende de stageperiode groeien, waardoor meteen ook de kansen op tewerkstelling vergroten.

mediarte sprak met Robin Nies, voormalig mediastagiair bij Warner Bros Entertainment en haar stagementor Jess Houbregs. Hun interactie en ervaringen tijdens de stageperiode leidden ertoe dat Robin een vaste waarde binnen de redactie van dit toonaangevend TV-productiehuis werd. Ze levert een mooi bewijs dat het project mediastages wel degelijk vruchten afwerpt en het die “oh-zo-nodige springplank” aanbiedt om jongeren naar de audiovisuele arbeidsmarkt te loodsen.

Stagiair & mentor - Warner Bros
Warner Bros © Saën Sunderland

Robin, hoe kwam je op deze stageplaats terecht en hoe verliepen de eerste contacten op de werkvloer?

Robin Nies:

“Via het jobplatform van mediarte heb ik gereageerd op de stage-oproep van Warner Bros. Warner was ook letterlijk het eerste productiehuis dat ik aansprak. De uitnodiging voor een verkennend gesprek kwam vrij snel. Mijn zoektocht is dus vrij beperkt gebleven (lacht). Dat eerste gesprek liep zeer vlot en ik kreeg de juiste inhoudelijke vragen gesteld. Ik had het gevoel dat ik als potentieel stagiair op een juiste manier werd benaderd.

Het klikte vanaf dag één omdat het me snel duidelijk werd dat stagiairs hier bij alles worden betrokken en zeer vlug verantwoordelijkheid toegewezen krijgen. Het takenpakket bleef niet oppervlakkig en ik voelde me onmiddellijk mee opgenomen in het creatieve proces.

Welke visie hanteert Warner Bros bij het begeleiden van stagiairs? Welke parameters hanteren jullie bij de selectie?

Jess Houbregs:

“We geven stagiairs snel verantwoordelijkheid en autonomie binnen het creatieve team. In die zin dat we verwachten dat ze meedraaien in de algemene workflow en dat ze deel uitmaken van het team. Het cliché van de stagiair die koffie moet halen en kranten leest als bezigheidstherapie is de dag van vandaag ver te zoeken. We selecteren bewust mensen die snel bijleren, zelfstandig zijn en een bepaalde assertiviteit uitstralen.

Bij Robin werden die kwaliteiten meteen duidelijk. Het is ook zo dat we haar de kans gaven omwille van de natuurlijke match tussen het internationaal karakter van de productie en Robins persoonlijke achtergrond - ze had in Londen gewoond, was mondiaal georiënteerd en beschikte over een aangename nieuwsgierigheid. Robin bezit vooral ook de soft skills en de attitude die we zochten binnen het kader van deze productie.

Het zelfstandig werken is voor Warner Bros cruciaal gezienwe onze stagiairs willen benaderen zoals onze anderewerknemers. Het mediastages-project houdt voor ons een belangrijk verschil in met de klassieke opleidingsstages tijdens een studietraject, omdat de kandidaten al een bepaalde maturiteit hebben. Deze jongeren zijn afgestudeerd, hebben vaak al enige notie van werkethiek en kunnen snel schakelen binnen een werkomgeving die onderhevig is aan tijdsdruk en flexibiliteit. Mediastages zijn voor Warner Bros een ideale manier om deze -26 jarigen de kans te geven zich te ontplooien binnen een effectief productieproces.

Het biedt de stagiair eveneens een relatieve zekerheid dat, als de stage goed verloopt, hij of zij het programma binnen datzelfde team kan afwerken. Dat op zich genereert dan weer kansen voor de toekomst.”

Warner Bros

Hoe belangrijk is een stage op de werkvloer na het opleidingstraject?

Robin Nies:

“Ik denk dat het zonder een naschoolse stage moeilijker is om in de sector aan de slag te kunnen. Hands- on ervaring is zo belangrijk geworden! In mijn geval heb ik het geluk gehad direct door te sluizen naar een vast contract binnen dezelfde onderneming. Ik ben ervan overtuigd dat het vermelden van stages en werkervaringsplaatsen meer impact heeft naar opdrachtgevers toe dan het louter vermelden van je bachelor of master. Je kunnen bewijzen ten aanzien van een werkgever is goud waard om te kunnen starten in een sector waarin de concurrentie groot is“

Jess Houbregs:

“Wij kijken altijd naar de ervaringen op de werkvloer bij het aanwerven van nieuwe medewerkers. We polsen of ze al wat productionele ervaring hebben en of ze mee zijn in de methodologie van een hedendaagse productie, hoe groot of hoe klein deze productie ook moge zijn. Ik krijg bijna dagelijks de vraag van bevriende collega’s die jonge researchers of redacteurs zoeken. Dan is het van belang om jouw kunnen als stagiair te hebben bewezen, om opgemerkt te zijn geweest. Producenten vergeten dit niet en eigenlijk is het dé manier om vandaag aan werk te geraken. Je vindt zelden een job zonder al iets of wat aan ervaring op zak te hebben. Het is een harde realiteit en een project als mediastages biedt hier een oplossing, zowel voor jonge afgestudeerden als voor opdrachtgevers."

Warner Bros
Robin Nies © Saën Sunderland

Welke gouden tips hebben jullie voor schoolverlaters of werkzoekenden met aspiraties in het brede audiovisuele veld?

Robin Nies:

“Ik zou willen meegeven dat volharding de sleutel tot succes is. Doorzettingsvermogen is een uiterst belangrijke parameter. Aansluitend kan ik het volgen van vrijwillige stages, binnen een legaal kader, na de opleiding alleen maar aanmoedigen. Die mogelijkheid om werkervaring en -ethiek op te bouwen is gewoon onmisbaar geworden.”

Jess Houbregs:

”Ik merk een enorm mentaliteitsverschil met de voorgaande generatie. Er zijn weinig jonge mensen die begrijpen dat televisie maken, media maken tout court, heel intensief en hard werken is. Wij amuseren ons vaak tijdens ons werk, in wat soms de tofste jobs ter wereld lijken, zeker op projecten waarin je een deel van die wereld kan zien.

Maar dergelijke opdrachten eisen ook hun tol; ze spelen zich vrijwel nooit af tussen 9 en 5 en zijn zelden te synchroniseren met dingen die je ernaast nog wilt doen of organiseren. Je moet bereid zijn sommige zaken op te geven. De jongere generatie onderschat deze harde realiteit vaak en heeft nog altijd een vertekend beeld van de fun-factor binnen ons beroep. Mensen die op eigen initiatief in een mediastage stappen geven blijk van doorzettingsvermogen, waardoor ze sowieso al boven de groep uitsteken. Robin nam haar verantwoordelijkheid op toen ze aan de research-opdracht begon (voor een programma in conflictgebieden). Haar inzet en haar ‘ik geef nooit op’-attitude maakten het verschil.

Het gaf de eindverantwoordelijken van het programma inzicht en vertrouwen. Als je een stage doet van drie maanden wordt het bovendien voor jezelf duidelijk of je al dan niet klaar bent voor een job in deze sector. En als je een goede klik hebt met het team maakt dat de weg naar vaste tewerkstelling nog makkelijker.“

Ontdek alles over mediastages


Ook interessant voor jou