De gevaren van technostress

Behalve dat media informatief, leerrijk of simpelweg vermakelijk kunnen zijn, bestaan er ook steeds meer gevallen van regelrechte mediaverslaving. In tijden waarin je 24/7 online kunt zijn, is het dwangmatig gebruik van mobiele telefoon, tablet of computer slechts een kleine stap. Voor je het weet, lijd je dus onder technostress en Twitter je er een halve dag op los, check je dwangmatig iedere paar minuten je Facebook-updates of bekijk je urenlang LinkedIn-profielen zonder enig doel. Even later ben je trouwens al lang weer vergeten wat je eigenlijk gezien of gelezen hebt.

Volgens onderzoek zou 10% van de werkende mensen tussen 24 en 35 jaar zo’n tien keer per uur hun mobieltje checken of er geen berichten zijn en kijkt één op de drie mensen meteen na het ontwaken of ze mail hebben. Mediaverslaving heeft veel weg van een lichamelijke verslaving, compleet met depressies en onthoudingsverschijnselen.

Het nieuwe werken

Het Nieuwe Werken (HNW), waarbij de technologie juist ten dienste zou moeten staan van de autonomie van medewerkers, blijkt ook niet vrij van de gevaren van technostress. Ook al worden bij HNW de medewerkers centraal gesteld waardoor zij zelf kunnen bepalen wanneer en waar er werk wordt verricht, deze nieuwe manier van werken heeft ook een minder rooskleurige keerzijde. Net omdat de medewerker altijd en overal bereikbaar is, wordt de grens tussen werk en privé regelmatig overschreden en val je sneller in de valkuilen van technostress. Je bent dan namelijk afhankelijk van die techniek en wordt soms gedwongen om in je vrije tijd agenda’s of planningen te raadplegen. Want stel je voor dat deze veranderd zijn tijdens jouw afwezigheid? Stress!

Techniek maakt het leven dus niet alleen makkelijker, het creëert ook nieuwe soorten van stress en kan de werkdruk en overbelasting daarmee verhogen. Vooral freelancers ondervinden hier last van want de beste reclame blijft niet alleen het leveren van goed werk, maar ook het up to date zijn op alle vlakken. Dus ook op die van technologische ontwikkelingen. Er bestaat dan ook een verband tussen technostress en het toenemend aantal psychische problemen.

Klachten die kunnen ontstaan door technostress

  • Chronische vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • Spierspanning en vage lichamelijke klachten
  • Concentratiestoornissen
  • Stemmingswisselingen
  • Slaapproblemen

(Bovenstaande klachten kunnen uiteraard ook door andere soorten van stress ontstaan)

Attention Deficit Trait

Naast deze klachten, bestaat er een nog problematischer neurologisch gevolg. Attention Deficit Trait houdt in dat je steeds meer moeite hebt om georganiseerd te blijven, prioriteiten te stellen en je tijd in te delen. Het gevolg is het ontstaan van paniek en schuldgevoel. Het idee dat je het nooit goed doet.

In de literatuur worden zelfs gevallen beschreven van brain freeze waarbij het brein letterlijk vastloopt (zoals een computer of telefoon dat soms ook doet). De oorzaak hiervan is dat er zoveel informatie in je brein zit dat het verlamd lijkt en er geen prikkels meer worden gegeven om tot actie te komen. Gelukkig is dit geen ziekte maar een eerder normale reactie van hersens die te veel input voorgeschoteld krijgen. De noodrem als het ware.

Razendsnelle evolutie

Met de razendsnelle evolutie van techniek liggen er verschillende risico’s van psychische technostress op de loer. Door een hoge werkdruk, krijg je ook niet altijd de kans om je nieuwe technieken eigen te maken en verder werken software en hardware niet altijd even goed samen. Voor je het weet, raakt je server overbelast en zit er niks anders op dan er pen en papier bij te nemen.

Vaak ontbreekt het verder aan training op de werkvloer en hoewel je jezelf veel eigen kunt maken, blijft de nodige basiskennis onontbeerlijk. Als freelancer moet je vaak ook nog eens werken met materiaal van de klant en wordt er van je verwacht dat je weet hoe alle systemen daar werken.

Tips om technostress te voorkomen

Als je denkt dat je last hebt van technostress, bespreek je je klachten en de mogelijke oorzaken het best eens met je arts. Mocht blijken dat ook jij lijdt onder een overdaad aan informatie, heb je wellicht ook iets aan onderstaande tips.

  • Neem twee telefoons en maak daarmee een onderscheid tussen je werktelefoon en je privételefoon. Als je werk erop zit, zet je je werktelefoon uit en je privételefoon aan en omgekeerd. Bang dat je hiermee freelance-opdrachten zal missen? Vraag je dan toch eens af hoe vaak er ’s avonds of ’s nachts wordt gebeld door een opdrachtgever.
  • Wanneer je werkt aan je computer, zet dan je sociale media, mail en/of telefoon uit.
  • Maak afspraken met je opdrachtgever over bereikbaarheid. Wanneer wordt verwacht dat je zeker bereikbaar bent en wanneer is dat niet nodig?
  • Zorg voor rustmomenten, al zijn het microbreaks waarbij je een half uur gaat wandelen of sporten.
  • Twitter of Facebook niet meteen over alles wat je meemaakt. Het brengt je uit je concentratie bij de dingen waar je op dat moment mee bezig bent.
  • Zorg voor rust en regelmaat, eet en slaap op gezette tijden en wees je bewust van de gevaren van technostress.

Bron: leefbeter.nu

Lees hier het artikel over Het Nieuwe Werken


Met de steun van de Vlaamse Overheid & ESF