Solliciteren moet je (ook) leren

Solliciteren moet je (ook) leren

Sta je op het punt om je in te schrijven voor de job speeddate op Anima 2020? Zoek je een manier om op te vallen en om je kandidaatstelling zo perfect mogelijk voor te bereiden? Ontdek de tips van werkgevers uit de animatie -en vfx sector en maak het verschil wanneer je solliciteert!

Wat zijn jouw ultieme tips voor sollicitanten in de animatiesector?

Valentin Grégoire - Co-founder bij Squarefish, Brussel

“Je moet echt tijd besteden aan het uitwerken van je portfolio. De tijd die je hier in investeert is goud waard. Voor een goede, propere visualisatie van je portfolio raad ik het Behance-platform aan, voor de weergave van je showreel is het Vimeo-platform een uitstekende keuze. Verstuur vooral geen grote files via wetransfer.”

“Aarzel niet om je kandidatuur meerdere keren per jaar opnieuw in te dienen bij dezelfde werkgever. Vergeet zeker niet de gewenste functie of jobtitel uit te lichten als het om een spontane sollicitatie gaat. Wees duidelijk en helder als het een specifieke vacature betreft waarvoor je solliciteert.“

Welk advies heb je voor pas afgestudeerden die hun eerste stappen zetten in de animatie- & vfx sector?

Alexandra Meese - Line producer & HR bij Benuts, La Hulpe

“In de VFX-sector zijn de showreel en bijhorende referenties, die de artistieke- en technische knowhow aantonen, belangrijker dan het cv. Het cv moet daarom beknopt zijn met een nadruk op de gevolgde opleiding(en) en de professionele ervaring die de persoon al verworven heeft (hoe klein deze ook moge zijn). De verwijzing naar een LinkedIn- en IMDB profiel is altijd nuttig om ons een gedetailleerd beeld te geven van de professionele loopbaan. 

Daarom is het enorm belangrijk om de verschillende taken, die getoond worden in de showreel,  goed en gedetailleerd te omschrijven. Als werkgever weten wij immers dat een graficus niet noodzakelijk alleen werkt aan een VFX-shot.   Nog belangrijker is om eerlijk te zijn over je vaardigheden en verworven competenties. Het heeft geen zin jezelf te overschatten (met het risico je te verbranden) wanneer er complexe taken aan jou worden opgedragen. Anderzijds mag je ook niet te bescheiden zijn en “te“ onervaren overkomen.

Gezien we allemaal in een sterk artistieke/creatieve werkomgeving actief zijn, is de presentatie van je werk, zeker aan het begin van een loopbaan, van groot belang. Wanneer wij een draft-cv ontvangen, vol met  spelling -en grammaticafouten, krijgen wij uiteraard geen positief beeld van de sollicitant. Het suggereert immers dat zijn/haar kennis van hetzelfde kaliber zal zijn! Wees kort en helder met je motivatiebrief. Geen ellenlange tekst maar rechttoe rechtaan waarin duidelijk de gewenste positie, de ervaring, referenties en beschikbaarheden worden aangegeven. De brief moet moet vooral ambitie en motivatie uitstralen. De inhoud moet ons als werkgever vanaf de eerste zin overtuigen”

Hoe val je op wanneer je een loopbaan in post-productie wil uitbouwen?

Julien Melebeck - Directeur Post Productie bij Artémis Productions, Brussel

“Aan pas afgestudeerden en individuen die voor het eerst solliciteren raad ik aan om bewust een stage te kiezen. Aan de hand van een geschikte stageplaats krijg je een eerste mogelijkheid om je echt te bewijzen. 

Competenties zijn uiteraard van belang maar een gepaste mindset en motivatie, een gezonde nieuwsgierigheid en zin voor initiatief zijn de criteria waaraan ik persoonlijk veel belang hecht. Vervolgens moet je proberen een netwerk uit te bouwen om mensen te leren kennen die mensen kennen in de sector, wat uiteraard niet vanzelfsprekend is. Probeer filmfestivals bij te wonen, avant-premières bij uitstek bijvoorbeeld en tracht je verlegenheid te overwinnen door mensen uit het vak te durven aanspreken (een stageplaats is trouwens ook een geweldige plek om je netwerk te starten). In onze werkomgeving is mond-aan-mondreclame essentieel opdat werkgevers weten dat je bestaat in het geval er een jobopportuniteit zou zijn.

Wanneer je een spontane sollicitatie verstuurt en niet onmiddellijk antwoord krijgt, aarzel dan niet om contact op te nemen met de werkgever. Zelfs als het antwoord negatief blijkt te zijn, getuigt je interesse en vastberadenheid om feedback te krijgen van een gezonde motivatie en aanpak (pas op dat je hierin niet overdrijft)

Aarzel niet om de werkgever vijf maanden later opnieuw te contacteren wanneer je een negatieve reactie krijgt bij het solliciteren. Je kan namelijk in een periode terechtkomen waarin je profiel wordt gezocht en waarbij je een goede herinnering kan opwekken bij de werkgever”


Ook interessant voor jou