Skip to main content

Muziek verkopen via online platforms?

Muziek
@Poppunt

Duizend-en-één kanalen om je muziek aan de man te brengen. Welk kies jij?

Of je nu muziek maakt of een label runt, je kunt er niet omheen: muziek wordt meer dan ooit via internet geconsumeerd. Online muziekservices rijzen dan ook als paddenstoelen uit de digitale grond: er zijn te veel webshops, streamingservices, promotieplatforms … om op te noemen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je muziek daar te koop is? Poppunt zet het voor jou op een rijtje.

Je kan je muziek online verkopen via een webshop op je eigen site (al dan niet zelf gebouwd) of via een klassieke distributiedeal waar meestal een digitaal luik in verwerkt is. Beide systemen hebben hun voor- en hun nadelen. Als je als muzikant zoveel mogelijk zelf in handen wil houden en ook het maximum aan inkomsten wil verzamelen, dan zijn er voldoende tools voorhanden.  Voor de meeste verkoop- en streaming services geldt dat je via een omweg moet gaan – de zogenaamde ‘aggregator’ of online distributieplatform.

Het principe is meestal hetzelfde: je creëert een account, betaalt een vast bedrag of staat een percentage van de opbrengst af, en de aggregator zorgt ervoor dat je muziek verdeeld wordt. Onderling verschillen die platforms echter nogal sterk qua kostprijs, aantal winkels waarin je muziek wordt aangeboden, et cetera.

Om het wat makkelijker te maken, heeft Poppunt een paar van de belangrijkste platforms in een overzichtstabel gegoten. Uiteraard is deze lijst niet volledig, want dat zou onbegonnen werk zijn, maar je krijgt toch al een goed beeld van enkele van de voornaamste platformen.

Lees het volledige artikel op poppunt.be


Ook interessant voor jou