Skip to main content

Geef je brein tien minuutjes vakantie

Foto klok

Kan 10 minuutjes meditatie het creatieve proces stimuleren?

Of je nu probeert om tegenstrijdige prioriteiten on-set te verzoenen, een oplossing voor een ingewikkeld aspect van de productie moet vinden, of je wil brainstormen over het lanceren van een nieuw project, niet altijd vloeien de creatieve ideeën even rijkelijk.

Het is nu eenmaal niet makkelijk om dag na dag alert en oplossingsgericht te blijven denken. Wat doe je als je voelt dat je voorraad aan snelle ingevingen en goede ideeën is uitgeput?

Hoe "krijg je je mojo terug"?

Een steeds populairder wordende oplossing is mindfulness meditatie.

Google, Goldman Sachs en Medtronic behoren tot de vele toonaangevende bedrijven die meditatie en andere mindfulness praktijken hebben geïntroduceerd voor hun werknemers. Leidinggevenden in deze en vele andere bedrijven zeggen dat meditatie niet alleen handig is als stress-reducerend hulpmiddel, maar dat het ook bijdraagt tot het verbeteren van de creativiteit, dat het deuren opent waar even voorheen enkel een hoge muur bleek te staan.

Onderzoekers aan de Erasmus Universiteit Rotterdam School of Management* ontdekten dat mindfulness meditatie werkt ter verbetering van de creativiteit en het innovatief denken, en dat zelfs korte sessies van 10 tot en met 12 minuten ruimschoots voldoende blijken om creativiteit te stimuleren!

Betere ideeën, betere besluitvorming én een betere stemming – en dat allemaal in de tijd die nodig is om een kopje koffie te drinken?

Probeer je het graag zelf eens de eerstvolgende keer dat je vast komt te zitten in het creatieve proces? Uiteindelijk is de enige manier om echt te zien of je mindfulness meditatie leuk vindt het zelf testen.

Download een van de vele korte mindfulness meditatiecursussen beschikbaar online (of een meditatie-app zoals Headspace, rust of buddhify), of gebruik de onderstaande methode.

Onze hints:

  • zoek een plekje waar je niet zal gestoord worden
  • zit neer in een comfortabele positie en stel een timer in
  • sluit je ogen
  • vraag jezelf af wat je momenteel ervaart, en observeer je gedachten, gevoelens en alle sensaties
  • laat je aandacht naar je lichaam overgaan en zoom even in op de gewaarwordingen op die plekken die de stoel of de vloer raken
  • breng de aandacht op je buik en neem waar hoe die aanvoelt. Focus op hoe je buik beweegt bij het ademen
  • let dan specifiek op je ademhaling, zonder deze te veranderen van ritme
  • bij momenten zal je geest op een heel natuurlijk manier dwalen; wanneer je je realiseert dat je gedachten niet langer in het hier en nu zijn, herken dat dan als een moment van bewustwording en verschuif je aandacht terug naar je ademhaling
  • concentreer je nu op je hele lichaam, observeer je houding en gelaat. Wanneer je daarmee klaar bent - of wanneer de timer je eraan herinnert, open je ogen
  • ga terug aan het werk.
     

Bron: Harvard Business Revue - *Emma Schootstra, Dirk Deichmann, Evgenia Dolgova

Wil je graag een mediarte workshop volgen om je gevoel van welzijn in je job positief te beïnvloeden?

Kom dan gerust al even luisteren naar de presentatie van ons dossier "veerkracht", tijdens het netwerkmoment op 21 juni, in Gent. Deelname is gratis, maar registratie is nodig!

Schrijf je hier in voor het mediacafé "veerkracht in de AV sector"

Waar: Storyme, Dok Noord 3A - 503, 9000 Gent
Onthaal: 17u (presentatie duurt een uurtje)


Ook interessant voor jou