Skip to main content

Solliciteren anno 2019 - al klaar voor succes?

solliciteren

Naar aanleiding van uw advertentie op uw website, solliciteer ik hierbij …”  - … geeuw.

Zo is de eerste zin van je brief meteen de saaiste mogelijk, terwijl een opvallende openingszin dé manier is om de aandacht van de lezer ervan meteen vast te pakken.

Werkgevers gebruiken nieuwe technieken om te werven en sollicitanten te interviewen. Kandidaten worden op een waaier van skills geselecteerd, maar hoe je je presenteert maakt nog steeds het verschil. Hoe je dat solliciteren succesvol doet in een sector waar beeld, geluid en creativiteit dé te gebruiken tools zijn? Dat lees je hier.

Wees creatief, neem het initiatief

Laat je opmerken door het nemen van initiatief. Dat kan door open sollicitaties te schrijven, dat kan de dag van vandaag ook op een andere manier dan in de pen te kruipen.

Volg de bedrijven waarin je geïnteresseerd bent op social media en doe de moeite om af en toe een post te liken, of een comment te maken. De kans dat er door de eigenaar van de account al eens naar jouw profiel wordt doorgeklikt is groot. Als je denkt te zijn opgemerkt, kan je gerust via een direct message de contactgegevens vragen van de verantwoordelijke voor de aanwervingen.

Omgekeerd kijken werkgevers dus ook graag naar jouw social media accounts. Er voor zorgen dat jouw Linked-in page, je FB- en Twitter-timelines er netjes en professioneel uitzien en jouw persoonlijke stijl reflecteren is geen overbodige inspanning.

Doe en durf. Onderneem, proef alles en je zal snel je unieke meerwaarde ontdekken. Pak die vast en geef gas.

Annick Mastbooms - Uitvoerend producent & HR De Mensen

Cv: shake it like a boss

Jezelf op een andere manier op de markt zetten, betekent ook dat je jouw cv compleet in je eigen stijl kunt creëeren. Het hoeft niet altijd een geschreven brief te zijn, maar als je iets in schrift zet, zorg ervoor dat je taalgebruik correct en aangenaam om lezen is. Een motivatiebrief die vol afkortingen en chat-taal staat, of waarbij ‘mijn’ als ‘men’ wordt geschreven maakt alvast geen goede indruk. Daarin is de voorbije 50 jaar niets veranderd.

De middelen die kunnen worden ingezet om jezelf te profileren zijn echter wel gevarieerder geworden. Een infographic of explainer video waarin je vertelt hoe je loopbaan er tot nu toe uitziet bijvoorbeeld. Veel leuker dan een saai cv met een lijst droge feitjes.

Onthou dat de persoon die jouw cv onder ogen krijgt er in praktijk weinig tijd voor heeft. Dus doe er alles aan om de aandacht te grijpen en die vast te houden. Doe een beetje research op de social media platformen, leer hoe er gebruik gemaakt wordt van diverse methodes en doe er zelf ook iets mee. Als audiovisual professional weet je als de beste dat plaatjes en filmpjes makkelijker zijn om aan te klikken dan een lange tekst.

Koester nooit al te veel verwachtingen. Sta voor alles open. En zoek geen job omdat het moet, maar zoek naar je persoonlijke drive.

Jelle Van den Bergh - Design Director Wieni

Social Media: maak er schaamteloos gebruik van

Infographics, explainer video’s, memes en gifjes. Alles wat je goed via social media kunt verspreiden, komt in principe in aanmerking. En gebruik álle kanalen. Vergeet dus ook Linked-in, Twitter, Pinterest, Instagram, YouTube of platformen als Reddit niet. Meer is in dit geval wél beter. Breng jezelf professioneel in beeld.

Personal branding,  waarom niet via een website?

Een compleet portfolio, testimonials, een kijkje op je voorbije professionele activiteiten, een kleine dosis privéleven… je kunt er je ei in kwijt.

Net als bij de marketing van producten is het belangrijk om weer te geven wat mensen rondom van jou vinden. Je collega’s, je vorige baas, laat ze een woordje schrijven of zeggen. En ja, je mag heus wel complimenten en aanbevelingen online zetten.

Je kunt je site via de sociale media op een mooie, grappige, opvallende manier verspreiden. Unieke content en originaliteit is super, maar het hoeft niet allemaal je eigen idee te zijn, creatief omgaan met goeie voorbeelden die je elders oppikte mag!

Ook een goed idee is dat je een professioneel profiel aanmaakt op de talentenpagina hier op onze website. Die pagina's worden druk gemonitord door bedrijven en HR-managers op zoek naar nieuwe medewerkers. 

Registreer jouw kunnen op onze talentenpagina

Als je in de audiovisuele sector wilt starten moet je vooral beschikken over een hoge dosis passie voor het vak.

Kim Cools - Operation manager & HR DB Video

En dan komt dat eerste sollicitatiegesprek eraan…

Uiteindelijk, is dit het meest opwindende moment in het verhaal. Bereid je dan ook goed voor. Verzorg je voorkomen op de dag van het eerste gesprek; ook daar zijn de klassieke regels nog steeds de beste. 

Je houdt de zenuwen onder controle door gewoon heel bewust jezelf te zijn. Presenteer de professional maar ook de mens die je echt bent, en stop je dislikes of unieke eigenschappen niet te hard weg omdat je vreest dat die niet algemene standaard zijn. Na een paar weken is je persoonlijkheid sowieso gekend, en je bent vast heel erg ok, dus laat gewoon zien wie je bent!

Solliciteren via Skype en Facetime komt steeds vaker voor. Er zijn bedrijven die uitdrukkelijk om een video vragen in plaats van een sollicitatiebrief. Zelfs als het je ambitie is om achter de camera te staan en niet ervoor, kan een beetje communicatietraining wonderen doen voor je toekomst.

Check onze mediacademie opleidingen om te sleutelen aan al de nodige skills, van communicatie tot technische know-how.

Succes!

Scherp je personal skills aan met onze mediacademie opleidingen


Ook interessant voor jou