VIDEO: Interne jobmobiliteit, hoe dan?

Interne mobiliteit, hoe dan?

Hoewel interne jobmobiliteit nog eerder uitzondering is dan regel, kent het heel wat voordelen voor medewerkers én organisaties. Er wordt niet alleen bespaard op recruitment, tevreden medewerkers die de kans krijgen zich te ontplooien, betekent ook dat het ziekteverzuim en het percentage vertrekkers dalen. Medewerkers die hun talenten kunnen gebruiken verbinden die zich enthousiaster voor langere tijd aan een organisatie.

Maar staat het je als medewerker vrij om zomaar intern te solliciteren? Zullen collega’s positief reageren als je plots een switch maakt? Wat zijn de richtlijnen die er in jouw bedrijf gelden? Om daarachter te komen, ga je best te rade bij de HR verantwoordelijke. Omgekeerd kun je als HR verantwoordelijke interne mobiliteit stimuleren door hierover open te communiceren zodat medewerkers weten wat de mogelijkheden zijn.

Om een beeld te scheppen van de praktische uitwerking van interne mobiliteit in de audiovisuele sector ging mediarte in gesprek met Ilse van der Velden en Arthur Le Boudec.

Ilse, die eerder op de nieuwsdienst van Medialaan werkte, is er vandaag aan de slag als International Sales Coordinator. En nadat hij ervaring opdeed op de Sales afdeling, werkt Arthur nu als Video Strategist bij StoryMe.

Interne mobiliteit, hoe dan?

Wat ik zo fijn vind aan intern verschuiven, is dat je in je vertrouwde habitat blijft zitten — Ilse van der Velden, International Sales Coordinator bij Medialaan

Ilse van der Velden, International Sales Coordinator bij Medialaan
Interne mobiliteit, hoe dan?

Wat hield je vorige functie precies in?

Ilse: Ik werkte de afgelopen vijf jaar bij de nieuwsdienst van Medialaan als assistent van de hoofdredactie. Die job omvatte voornamelijk mailbeheer en ik hield ook de agenda’s van de bazen bij. Er kwam veel bij kijken omdat de job actualiteitsgebonden was, hectisch met veel afwisseling en dat maakte het wel boeiend. Mijn dag begon wel hoe ik het gepland had, maar er was veel kans dat mijn agenda helemaal wijzigde.

Arthur: Voorheen was ik Video Marketeer bij StoryMe. Video Marketeer is eigenlijk een verdoken term voor Sales. Dus ik maakte deel uit van het Sales team van StoryMe. Omdat het bedrijf een start-up is, werd ik direct het water ingegooid en moest ik autonoom leren zwemmen. Ik kwam snel in contact met Marketing Managers en Marketing Directors en dat vond ik enorm tof.

En wat doe je vandaag in hetzelfde bedrijf?

Arthur: Vandaag ben ik videostrateeg bij StoryMe. Dat houdt in dat ik plannen maak voor bedrijven, hen wegwijs maak in hoe ze video kunnen inzetten en hoe ze daar de grootste return op kunnen halen. Dat ze niet ad hoc video’s maken, maar dat er een idee achter zit. Dat ze weten waarom ze die video’s maken en dat ze er ook iets mee kunnen doen achteraf.

Ilse: Ik ben al enkele maanden aan de slag bij Be-Entertainment, het distributiekanaal van Medialaan. Die afdeling valt onder programmatie. Als International Sales Coordinator verkoop ik de formats van Medialaan aan buitenlandse zenders.

Wat trekt je vooral aan in je nieuwe functie?

Arthur: Mijn huidige job is strategischer. Het Sales-verhaal stopt op het moment dat iets verkocht is. Nu begint mijn werk pas dan en kan ik het verder mee uitdiepen en klanten op die manier helpen.

Ilse: Ik assisteer momenteel bij de opstart van Be-Entertainment en ook dat is enorm boeiend. Het heeft veel om handen en ik leer veel bij. Zo moet ik mij nu ook onderdompelen in de kijkcijfers van de programma’s die wij verkopen en een goed verhaal brengen naar het buitenland.

Hoe reageerden je vroegere collega’s op de switch die je hebt gemaakt?

Arthur: Ik denk dat veel van mijn collega’s al vergeten zijn dat ik ooit Sales heb gedaan. Na mij zijn waren er talrijke nieuwkomers, dus die hebben me niet in die functie gekend.

Ilse: Mijn collega’s van de nieuwsdienst reageerden heel positief. Ze vinden mijn functie heel interessant en vragen er ook vaak naar. Ze steunen me volledig.

Wat zijn voor jou de voordelen van interne mobiliteit?

Ilse: Wat ik zo fijn vind aan intern verschuiven, is dat je in je vertrouwde habitat blijft. Ik vind Medialaan een heel leuk bedrijf dus ik ben blij dat ik hier nog steeds aan de slag ben. Maar het is ook prettig dat ik de verandering kreeg die ik graag wilde.

Arthur: In mijn job als strateeg is het uitermate handig dat ik die Sales ervaring opdeed omdat ik nauw samenwerk met Sales. Ik weet perfect wat hun job inhoudt.

Past je huidige job beter bij jou dan de vorige?

Ilse: Ik kan niet beweren dat mijn huidige job beter bij mij past dan de vorige, omdat het twee verschillende werelden zijn en dus heel moeilijk te vergelijken.

Arthur: Ik voel me in deze job meer in mijn sas dan bij de vorige. Al zou ik opnieuw voor mijn eerste job kiezen mocht ik twee jaar teruggaan in de tijd. Als Sales bij StoryMe heb ik veel geleerd.

Zou je in de toekomst nog eens van richting veranderen?

Ilse: Misschien is het zo dat ik binnen tien jaar denk: ‘Goh, ik heb zin om nog eens iets totaal anders te gaan doen.’ Dat is mogelijk, maar dat weet ik nu nog niet.

Arthur: Ik denk dat er nog genoeg zal bewegen in deze functie voordat ik ze beu word.

Ilse: Pas op, het kan zijn dat ik binnen tien jaar zeg: ‘Hey, ik wil atleet worden.’ Nee, da’s niet waar. (lacht)

Arthur: Als ik nogmaals kan veranderen... dan word ik CEO. Maar dat wil ik eigenlijk niet. (lacht) Nee, voorlopig zit ik hier perfect.

Kom inspiratie opdoen tijdens ons eerstvolgend mediacafé!

Op donderdag 13 december om 17u, verwelkomen mediarte en Option Media je graag op het 3e netwerkmoment. Topics zijn job crafting en job mobility.


Ook interessant voor jou