Skip to main content

Begeleiding - Praktische Informatie

Begeleiding - praktische informatie

Het programma

De begeleiding die wordt aangeboden in het mediartist project bestaat uit een programma van 55 uur "à la carte" binnen de drie volgende domeinen:

  • Workshops en oefensessies

Onze workshops stellen je in staat om verschillende, zeer bruikbare competenties te verwerven of informatie te verzamelen die handig van pas komt in de verschillende stadia van je loopbaan/activiteit. Een aantal sessies beogen het zich eigen maken van algemene vaardigheden, onafhankelijk van de functie en de uit te voeren taken.

De functies en de co-relaties tussen verschillende kennisgebieden in het audiovisuele werkveld evolueren en we willen jou die zaken bijbrengen die relevant zijn in deze nieuwe situatie. Andere sessies focussen op het verzamelen van meer specifieke kennis: administratief, financieel, juridisch.

We stellen een chronologisch parcours voor, vertrekkend van de ontwikkeling van je professionele project naar specifiek gerichte netwerkmomenten.

Het staat je vrij om het volledige parcours te volgen of enkel die sessies en workshops die jou nodig lijken in je persoonlijke traject.

Het merendeel van de workshops beslaan slecht één enkele dag.

Workshop 1: “Setting the stage”

Mijn persoonlijk carrièreplan is onduidelijk. Hoe geef ik dat vorm en richting? Over welk soort professionele bagage beschik ik? Wat zijn mijn sterktes en zwaktes, wat houdt mijn ambitie in? Welk soort werkomgeving ligt me? Hoe zie ik mijn professioneel project in zijn totaliteit?

De doelstelling is om op het einde van de workshop een strak persoonlijk zakelijk plan te kunnen opstellen. Deze module vormt een perfect startblok, voor de nieuwkomers in de sector, voor deelnemers die zich wensen te heroriënteren en voor ieder die er zich van wilt vergewissen dat hij of zij op de juiste plek is om de gekozen richting uit te gaan.

Workshop 2: “Do you expect to get paid for that?”

We stellen de verschillende mogelijkheden voor waarop je jouw diensten kan vergoed krijgen (salaris, de verkoop van werk, beurzen, subsidies, sponsoring, crowdfunding)

Welke zijn de modaliteiten en welke passen mij het best? Hoeveel kan ik verdienen met wat ik aanbied en hoe onderhandel ik die vergoeding? En in een wijdere scope, hoe sta ik tegenover geld?

We bieden je eveneens een basis aan om jouw financieel plan te ontwikkelen. Als bonus krijg je o.a. informatie over je activiteitsgerelateerde rechten, het artiestenstatuut en de Kunstenaarscommissie. Je verlaat deze sessie met een heldere blik op financiële kwesties!

Workshop 3: “The paper work"

Op een dynamische en ontspannen manier geven we je een inkijk op de administratieve plichten van een loontrekkende, freelancer of zelfstandige ondernemer. Welke zijn de  basisregels in de wetgeving mbt BTW/belastingen, en de desbetreffende online instrumenten? Neem ik de administratie omtrent volledig zelf in handen of kan ik beter ergens assistentie zoeken, en waar dan? In een groter perspectief kaarten we ook het aspect 'administratief time-management' aan.

Workshop 4: “Brand yourself!"

Create your own pitch!”

Ik heb mijn professioneel project duidelijk in kaart gebracht.... hoe vertaal ik dat naar een helder en coherent "personal brand"? Hoe stel ik mezelf voor, hoe commercialiseer ik mijn talenten zonder mijn eigenheid te verliezen? Welke communicatietools/kanalen zijn voor mij persoonlijk het best aangewezen om mijn activiteiten kenbaar te maken?

We stellen ons als doel dat je deze sessie succesvol verlaat met een helder zicht op wat jij als audiovisueel medewerker te bieden hebt, en hoe. Dat je je de werkinstrumenten eigen gemaakt hebt en dat je de te vermijden en overwinnen obstakels hebt geïdentificeerd.

Workshop 5: “It’s who you know”

Ik heb mijn loopbaanproject klaar en weet hoe ik dat moet communiceren. Nu is het tijd om dat ook luid en krachtig te verkondigen.

Wat zijn de verschillende manieren waarop ik aan het netwerken kan? Welke artistieke netwerken, mogelijks artistieke collectieven zijn er? Waar kan ik me presenteren?

Welke kanalen gebruik ik? Hoe bouw ik een professioneel netwerk uit online en wat zin de do's en don'ts op social media platformen? Welke onhandigheden vermijd ik best en hoe verbeter ik mijn lichaamstaal?

Je wordt fysiek en mentaal 'klaargestoomd' om deel te nemen aan een netwerkevenement.

Workshop 6: “Heat of the moment"

We behouden ons de vrijheid om op maat gemaakte workshops op de agenda te zetten, afhankelijk van de behoeften van de deelnemers aan het programma! Volg onze berichtgeving dus het hele jaar door...

  • Organisatie van networking evenementen

mediacafes

Onze mediacafés zijn informele ontmoetingsmomenten opgebouwd rond een bepaald thema. Een aantal relevante key-notes worden gepresenteerd waarna we een open discussie over het topic aanmoedigen en de aanwezigen een drankje aanbieden. Deze netwerkmomenten gaan meestal door op een professionele locatie maar wel in een ontspannen atmosfeer.

De 'mediartist' zal hier een ideale gelegenheid worden geboden om in contact en dialoog te treden met andere (medi)artiesten en werkgevers, de positieve en minder succesvolle persoonlijke ervaringen en parcours te delen en kan dit als oefening gebruiken in het toepassen van alle vaardigheden die tijdens de workshops werden aangeleerd: het presenteren van de portfolio, het pitchen van een project.  

Andere networking-momenten:

In functie van hun profiel zullen we voor de deelnemende mediartiesten naast ad hoc events, ook CV screenings en presentaties door experten, speed dates met professionelen uit de sector, e.d. organiseren.

  • Persoonlijke Coaching

Aanvullend op het totaalparcours binnen het mediartist project, zal mediarte aan een aantal deelnemers de mogelijkheid bieden tot een nog individuelere opvolging, waarbij hij of zij de persoonlijke assistentie krijgt van een mediarte medewerker. Die mediartist zal kunnen genieten van 5 uur extra persoonlijke coaching, om zijn of haar traject vorm te geven, de juiste objectieven te stellen en daarbij een intensere opvolging krijgen zodat eventueel aanpassingen aan dat initiële parcours kunnen worden gemaakt.

Hoe schrijf je je in?

  1. Maak je profiel aan op mediarte.be
  2. Vul het deelnemersformulier in voor het mediartist project
  3. We verifiëren dan of jouw profiel beantwoordt aan de toelatingsvoorwaarden en nemen zo snel mogelijk contact met je om een persoonlijk onderhoud op de agenda te zetten.
  4. We stellen je persoonlijk begeleidingsprogramma op punt.

Handig om weten

  • Toegang tot het project is GRATIS en de begeleiding kan een duurtijd hebben van maximum 1 jaar.
  • Je kan ten allen tijde je kandidatuur stellen
  • We organiseren omtrent dit project regelmatig informatiesessies, hou de berichtgeving in het oog.

Contacteer ons

Aarzel niet ons te mailen op mediartist@mediarte.be als je informatie over dit project wenst te ontvangen.

Schrijf je in

Wil je deelnemen aan het mediartist project? Je hoeft enkel nog het inschrijvingsformulier te vervolledigen.

Lancering mediartist: Infosessie

Meer weten? We nodigen je van harte uit op onze lanceringsavond /infosessie op donderdag 4 april 2019 om 20h.


Ook interessant voor jou