Verbeter je zichtbaarheid op Linkedin met hashtags

Brand yourself linkedin

LinkedIn lanceert met de regelmaat van de klok nieuwe mogelijkheden. En ook het algoritme bevat vaak nieuwe parameters. Hashtags spelen op LinkedIn een belangrijke rol. Gebruik jij ze nog weinig of niet? Geen probleem. Met deze 5 tips ben je meteen helemaal mee.

1. Combineer brede en specifieke trefwoorden.

Wanneer je een bericht over een project maakt waar je aan meewerkte gebruik dan bijvoorbeeld een breed trefwoord zoals #filmprofessional #screenwriting #tvproduction in combinatie met 2 specifiekere trefwoorden zoals #naamvanjeproject en #naamregisseur. Probeer een beetje logisch na te denken voor welk doel of domein je bericht nuttig is.

Heb je geen inspiratie kijk dan eerst eens bij andere organisaties uit je sector of in de suggesties die LinkedIn zelf geeft. Je kan natuurlijk ook je trefwoorden even in Google typen en kijken welke woordcombinaties jouw doelgroep maakt.

2. Volg de hashtags over jouw expertise

Als je een hashtag typt in het zoekvenster of erop doorklikt vanuit een bericht, kan je die specifieke hashtag volgen. Berichten die deze hashtags bevatten, verschijnen in je feed. Zo blijft je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wil je dat jouw bericht op de homepagina in de feed van zoveel mogelijk prospecten terecht komt? Kies dan de hashtag met de meeste volgers.

Zo zien we dat de hashtag #socialmediamarketing op LinkedIn meer dan 132.595 volgers heeft. Als we vervolgens kijken naar de hashtag #canva dan zien we dat het er maar 715 zijn. Aan de hand van het aantal volgers kun je bepalen of een hashtag interessant is. De hashtag #titelvandefilm heeft dan misschien minder volgers, maar je weet dan wel dat je specifiek de mensen benadert die hier interesse hebben.

Vergeet niet te netwerken op online of offline events. Leg voor en na een event al even contact met deelnemers en beantwoord hun vragen in een specifieke post. Door hun hashtags te volgen, kan je nadien ook makkelijker een gesprek aangaan en hou je jouw nieuwe contacten warm. Hou zeker je meldingen in het oog, want LinkedIn stuurt je af en toe een melding dat je kan deelnemen aan gesprekken over trending hashtags binnen jouw domein.

Deel je kennis en word zichtbaar als expert in jouw domein.

linkedin

3. Voeg ook hashtags toe op je LinkedIn bedrijfspagina

Hashtags zijn ook op de LinkedIn bedrijfspagina beschikbaar. Je kunt maximaal 3hashtags koppelen aan je bedrijfspagina. Deze hashtags staan rechts op je pagina. Deze hashtags worden getoond zodat mensen hier direct op kunnen klikken om deze volgen.

Besteed ook aandacht aan de sectie ‘Over Ons’ of ‘About’. Ook daar kun je hashtags gebruiken om bepaalde expertises of specialismen te benadrukken. Plaats deze eventueel onderaan de beschrijving in het overzicht van je bedrijf.

4. Kies hashtags zorgvuldig

Posts met minder dan 3 of meer dan 10 hashtags halen 20 tot 40% minder bereik, dan berichten die tussen de 3 en 9 hashtags bevatten.

Hoe meer mensen een hashtag volgen (meer dan 100.000), hoe beter het bereik van jouw bijdrage.

“Wat” je zegt is nu belangrijker dan “wie iets zegt”. Volgers van een specifieke hashtag zijn belangrijker voor het LinkedIn-algoritme dan volgers van een persoon.

(Bron:  jouwnetwerkcoach.be)

5. Hashtags lijken de “groepen” van LinkedIn te vervangen.

Het verzamelt berichten van mensen die interesse hebben in één onderwerp. Wil je autoriteit krijgen in een bepaald domein, kan je specifieke hashtags dus strategisch gaan volgen. Zo kan je snel antwoorden op berichten en die hashtags ook zeker in berichten gaan gebruiken om jouw kennis te delen.

Dit artikel is geschreven door Veerle Van Aken van I Like Media

Schrijf je in voor het webinar: "Brand yourself" op 18 juni 2021

Meer tips over social media, lees verder op I Like Media


Ook interessant voor jou