Inside the company - Les Mecs

© Les Mecs
© Les Mecs

Een gesprek over vallen en opstaan, volharding en een flinke dosis lef. mediarte sprak met Yousri Mekroum en Jasper Flikschuh, oprichters van het Brusselse productiehuis 'Les Mecs'. 

Hoe kruisten jullie paden elkaar en wat was de aanleiding om uiteindelijk een productiehuis op te richten?

Jasper: “Het ‘Les Mecs’-verhaal vond zijn oorsprong tijdens onze gemeenschappelijke studies aan het RITCS in Brussel. We kregen als student op regelmatige basis een paar (kleinschalige) opdrachten van klanten, jobs die op zich nog niet zo veel voorstelden, maar al snel voelden we intuïtief aan dat er potentieel in zat. Snel stelde zich de vraag of we een echt productiehuis op poten zouden zetten?”

Yousri: “Toen we dat kantelmoment bereikten waren we genoodzaakt een serieuze stap voorwaarts te maken en snel te schakelen. Het alternatief was er radicaal mee op te houden. We hadden weinig keuze. Het was trouwens in een nachtwinkel dat we ons deze existentiële vraag stelden (lacht). De weg die we afgelegd hebben om Les Mecs te professionaliseren was erg lang, zeker om de juiste mensen te vinden en een complementair team samen te stellen.

Hoe belangrijk is het vinden van de juiste mensen bij de opstart van een onderneming en hoe bouwden jullie dat coherent team effectief uit?

Jasper: “Je moet mensen trachten vinden met passie, mensen die zich 3000% willen smijten want het is nooit makkelijk in het begin. Je staat steeds onder druk om jobs en klanten binnen te halen en om te zorgen voor een financieel gezonde situatie.”

Yousri: “Vaak gaat het via mond-tot-mondreclame en uiteraard speelt de factor geluk ook mee. Dat kan voorvallen op evenementen allerhande of je ziet iemand online een aantal coole projecten doen op Instagram, en je denkt van ‘Ik moet contact opnemen, koffie gaan drinken, misschien een project met deze persoon doen’. Als hij dan ook interesse toont in een eventuele samenwerking, kan je vanaf daar beginnen bouwen. Les Mecs telt nu acht vaste medewerkers die heel uiteenlopende karakters hebben. Ik denk dat we proberen te fungeren als een soort “doos” die permanent open staat en transparant communiceert. Iedereen van het team weet bijvoorbeeld hoeveel budget er voor handen is. We doen vaak aan teambuilding, we aperitieven veel en om je een mooi voorbeeld te geven, voor de Covid-crisis uitbrak is het hele team op een (welverdiende) skivakantie geweest. We proberen steevast mensen aan te nemen met een sterk karakter. Mocht er binnenkort een negende persoon aangeworven worden, weet dan wel dat er al 8 sterke persoonlijkheden op je staan te wachten (lacht). Je hebt in dit geval dus een negende persoon nodig die sterk genoeg is om weerwerk te bieden omdat er anders een onevenwicht dreigt te ontstaan. En we houden er ergens van dat er soms aanvaringen zijn, want uiteindelijk maken deze het eindresultaat alleen maar beter. Er wordt geen beslissing genomen zonder goed te hebben nagedacht en dat iedereen, in overleg, ook  echt zijn mening heeft gegeven. Ik ben van oordeel dat dit erg belangrijk is. Of het nu om  de redacteur, de grafisch vormgever of de financieel verantwoordelijke gaat, iedereen heeft zijn eigen visie die meetelt. Ik denk dat deze open houding ons tot een succesvol team maakt.”

 

In welke mate is een online portfolio voor een productiehuis belangrijk?

Yousri: “Je krijgt alleen maar opdrachten op basis van de projecten die je op social media plaatst. Droom echter niet: als je alleen non-fictie projecten op je website of op Instagram zet, krijg je alleen verzoeken om advertenties te maken. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat je online plaatst en wat net niet.”

Op welke sociale netwerken zijn jullie actief en hoe zetten jullie deze strategisch in?

Yousri: “In 2019, nog geen jaar geleden, interesseerde ons dat nauwelijks. We overtuigden onszelf altijd dat een online aanwezigheid van ondergeschikt belang was en staken ons te vaak weg achter ‘we hebben te veel werk te doen en hebben echt geen tijd voor dat soort dingen’. Ondertussen hebben we geleerd dat dit echter cruciaal geworden is voor onze werking. Zelfs als we op dit moment ons klantenbestand niet te veel willen uitbreiden, is het essentieel om een verhaal te vertellen en connectie te maken met de buitenwereld. Instagram is verruit het platform dat we het meest gebruike, Facebook is niet meer van groot belang. Door een actieve aanwezigheid door te voeren op Instagram, kregen we gestaag duidelijk meer reacties. Zelfs freelancers namen spontaan contact met ons op om een eventuele samenwerking op te starten, louter op basis van wat we projecteren op onze Instagram-account.”

Jasper: “Een goede website hebben is van groot belang.  En dit in het bijzonder voor nieuwe klanten want als ons netwerk of onze vriendenkring Les Mecs aanprijst bij agencies om met ons samen te werken, moeten ze altijd op de website terecht kunnen. Voor ons zijn de website en Instagram dus de belangrijkste communicatiekanalen.”

Yousri: “We gebruiken Instagram op twee verschillende manieren: enerzijds de berichten om ons werk te promoten als we tevreden zijn met het resultaat en het ook met iedereen wensen te delen, en anderzijds de stories om een extra dimensie te geven aan wie er schuilt achter Les Mecs. Dat kunnen bijvoorbeeld momentopnames zijn op kantoor waar we samen lachen, een verjaardag vieren en dergelijke. Het geeft de waarden weer die eigen zijn aan de onderneming, op een ongedwongen en speelse manier. En dat aspect is ook niet te onderschatten. Iedereen is op zoek naar een soort van authenticiteit, en het zijn die momenten die je moet trachten vast te leggen.”

© Les Mecs
© Les Mecs

Hoe communiceer je op Instagram waarbij je een bepaalde  tijdslimiet niet mag overschrijden? Of is het toch makkelijker om door te verwijzen naar een website?

Jasper: ”Alles moet mooi zijn tot in de perfectie toe. Mensen moeten overtuigd worden om door te willen ‘klikken’. We krijgen heel veel respons van mensen die met ons willen samenwerken en ontvangen dan ook portfolio's en showreels bij de vleet. We gaan steeds de Instagram-account van de betrokkene bekijken. Laat ons zeggen dat dit de allereerste stap is in het proces van een potentiële samenwerking. Daar kijk je of het online gepromote werk en verhaal coherent is of niet."

Krijgen jullie veel spontane sollicitaties toegestuurd en reageren jullie hierop?

Yousri: “In alle eerlijkheid, meestal reageren we niet. Waarom niet? Omdat we veel prioriteiten af te werken hebben en spontane brieven bijna nooit expliciet tot ons gericht zijn. Dit zijn vaak mensen die hun e-mails naar “god weet wie - iedereen in de business” hebben gestuurd.”

Jasper: “We hebben deze aanpak bij de start van Les Mecs ook wel zelf toegepast (lacht). We namen spontaan contact op met agencies om opdrachten te bemachtigen waardoor we onze presentatie(s) meticuleus hebben kunnen voorbereiden. We hebben zelfs een ‘boek’ gemaakt en het heeft ons vooral aan het denken gezet over wat we belangrijk achten als onderneming, wat we inhoudelijk willen uittekenen en hoe we met agencies kunnen communiceren om potentiële contracten vast te krijgen. We hebben echter geen onmiddellijke resultaten gezien van onze aanpak maar ik ben er zeker van dat we de naam, Les Mecs, wel op de kaart hebben gezet.”

Yousri: “Naast de spontaan sollicitaties is het als freelancer cruciaal om een professioneel netwerk uit te bouwen. Als je bijvoorbeeld geluidstechnicus bent is het uiterst belangrijk (en logisch) dat moet je ook vrienden hebben die profession in audio. Waarom? Omdat we steeds terugvallen op onze database van “vaste freelancers” met wie we op regelmatige basis samenwerken. Als de persoon met wie we contact opnemen niet beschikbaar is, zullen we altijd aan hem / haar vragen of hij / zij iemand anders kent die de job aankan en wie we in vertrouwen kunnen nemen. Het zijn die persoonlijke aanbevelingen die het verschil maken.”

Is het dan nog aangeraden om een ​​begeleidende motivatiebrief te schrijven?

Yousri: “Opgelet, er is een merkbaar verschil! Als we een vacature plaatsen en hier veel reacties op krijgen, dan zijn de motivatie, portfolio en cv enorm belangrijk. We zullen alles in detail lezen en een selectie maken van personen die we uitnodigen. We kregen begeleidende brieven en cv's die er visueel vreselijk uitzagen en hierdoor keken we (helaas) niet eens naar de rest. Dus als je reageert op een vacature, denk twee keer na, en zorg voor een visueel, inhoudelijk sterk cv en begeleidende brief.”

Hoe laat je jouw motivatie voor de onderneming zien in je sollicitatiebrief?

Jasper: “Bekijk bij de onderneming wat jij leuk en inspirerend vindt. Stel jezelf de vraag waarom je voor deze onderneming wil werken en niet voor een ander?  Elke onderneming heeft zijn eigen visie en waarden. Raadpleeg altijd de portfolio van de werkgever, kijk naar de gemeenschappelijke delers waarin je jezelf kan vinden en vermeld ze expliciet in de begeleidende brief. Het gaat natuurlijk ook om een ​​beetje geluk hebben, daar kunnen we niet omheen. Als we bijvoorbeeld urgent op zoek gaan naar een specifiek profiel en we krijgen toevallig op dat moment een e-mail van iemand die perfect aansluit bij onze wensen, dan heeft die persoon misschien geluk (lacht). Er bestaat echter geen perfect recept. Veel is te wijten aan toeval. Je moet blijven dromen, blijven doorgaan en...nooit opgeven.”

Als uitsmijter, lukt het jullie nog om voldoende vrije tijd te nemen?

Jasper: “Vroeger lukte dat absoluut niet. Er is een kentering gekomen op het moment we onze tijd zijn beginnen structureren en echte tijdschema's zijn beginnen op te stellen. De agenda is "God" en moet worden gerespecteerd omdat het altijd de uitdaging is en blijft om te balanceren tussen deadlines en persoonlijke tijd. Ik werkte vroeger tot 3 uur 's nachts door. Maar uiteindelijk wordt het teveel en kom je jezelf toch tegen. Bij het opstellen van de agenda begonnen we ook tegen sommige klanten te zeggen ‘Sorry, morgen is het druk, het wordt overmorgen'. Dat je nee durft te zeggen, durven uiten dat het absoluut niet kan, is erg belangrijk voor je persoonlijke agenda.”

Yousri: “In het begin waren we bang om klanten te verliezen als we geen deadlines zouden accepteren, zelfs als het last-minute verzoeken waren. Maar het is erg belangrijk om je aan een schema te houden. En aan de klantzijde is er wel begrip als we uitleggen dat we meer tijd nodig hebben omdat we aan iets anders bezig zijn. Ze beseffen dat hun verzoek soms onrealistisch is.”


Ook interessant voor jou