Ook producer worden? - in gesprek met Executive Producer Yannick Verdonck

Bijna een decennium geleden startte hij als productie-assistent bij Landvogel. Ondertussen schopte Yannick Verdonck het tot Executive Producer bij het productiehuis.

Mijn ouders stonden erop dat ik eerst een ‘normaal’ diploma zou halen, al bleef de interesse altijd ergens sluimeren.

Yannick Verdonck

Heb je altijd al geweten dat je in de filmwereld wilde werken?

Yannick Verdonck: “Ik denk dat ik altijd al wist dat ik iets wilde doen in film. Als kind keek ik enorm veel naar televisie. Ik herinner me ook nog dat we eens naar een jobbeurs gingen en dat daarna een van de andere studenten vastberaden aan Narafi ging studeren. Dat vond ik supercool en het prikkelde mij, maar ik wist ook dat ik dat thuis niet verkocht zou krijgen. Mijn ouders stonden erop dat ik eerst een ‘normaal’ diploma zou halen, al bleef de interesse altijd ergens sluimeren.”

Je werkt nu al een kleine tien jaar bij productiehuis Landvogel. Hoe is dat verhaal gestart?

Yannick: “Ik ben er ingerold zonder te weten wat de sector exact inhield. Nadat ik dan uiteindelijk dat “normaal” diploma communicatiemanagement behaalde voelde ik toch nog steeds die passie voor film. In plaats van meteen een job te zoeken heb ik dan verschillende stages en kort traject in fictie-productie gelopen om zoveel mogelijk ervaring op te doen en mensen te leren kennen. Volgens mij werken er in totaal maar een duizendtal mensen in de filmsector in België. Dat is niet veel dus iedereen kent elkaar ook goed of minder goed. Na een kleine 2 jaar zoeken en ontdekken ben ik binnengewandeld bij Landvogel waar ik als assistent-producer aan de slag kon en blijven plakken ben tot nu!”

Yannick

Wat zijn de grote verschillen in het medialandschap tussen tien jaar geleden en nu?

Yannick: “Er zijn heel zichtbare verschillen door de verschillende kanalen waar mensen vandaag content consumeren. Die veelheid aan kanalen maakt dat die content nu ook individueler geconsumeerd kan worden waardoor de media gelukkig zijn gaan inzien dat het hun taak is om zoveel mogelijk van die individuen aan te spreken in hun content. Hoewel dit inzicht er is en we de voorbije jaren al heel veel mooie projecten hebben ziet uitkomen die hun best doen om mensen van allerlei afkomsten, identificaties en achtergronden te bereiken, voel ik achter de schermen toch nog steeds een overwegend witte en mannelijke stem. 

Filmopleidingen zijn duur en een professioneel vervolg aan de opleiding is onzeker, al zeker in zo’n klein land als België. Wij hadden het vroeger niet slecht thuis, maar ik kreeg dat ook niet uitgelegd aan mijn ouders. Al dat materiaal, een kortfilm maken, … Dat is voor veel mensen financieel gewoon niet haalbaar. Mensen in kwetsbare posities zijn dus vanzelfsprekend niet snel geneigd om hiervoor te kiezen, en krijgen vaak al zeker niet de ondersteuning van thuis uit om dit risico te nemen. Creativiteit is een uiting van iemands perspectief op wat dan ook. Het feit dat veel mensen de kans niet krijgen om hun perspectief uit te drukken maakt dan ook dat er nog veel creativiteit onontgonnen blijft.

Bij Landvogel probeer ik zoveel mogelijk uit te kijken naar nieuw talent, uit welke hoek dan ook. Ik zou het daarom heel mooi vinden als Landvogel, samen met de Vlaamse Overheid, een soort scholarship in het leven zou kunnen roepen. Zodat jongeren simpelweg kunnen intekenen met een filmpje dat ze met eender welk toestel gemaakt hebben. Dat is nu nog een ultieme droom, maar stel je voor dat we die personen dan gedurende drie jaar financieel kunnen ondersteunen, dat wij hun kortfilm produceren. Creativiteit zit overal, maar het moet wel de kans krijgen om naar buiten te komen. Iedereen verdient die kans en op die manier wordt er dan effectief iets aan talentontwikkeling gedaan en is het maar een kwestie van tijd vooraleer dit ook tot uiting komt in de media.”

Wat is je mening over quota die in bepaalde bedrijven gelden? 

Yannick: “Ik ben er heilig van overtuigd dat je de beste persoon voor de job moet aannemen, zoals bij castings. Aan de andere kant vind ik het belangrijk om op het scherm een wereldbeeld te tonen dat overeenkomt met de werkelijkheid. De impact van representatie wordt nog steeds enorm onderschat. Het namelijk die representatie die ervoor gaat zorgen dat dit zich voortzet achter de schermen. Ik geloof heel hard dat je, als je iemand iets ziet doen die eruitziet als jijzelf, meer zelfvertrouwen krijgt om voor eenzelfde job te gaan.”

Yannick
© Jordi Coppers

Welke eigenschappen moet een goede producer volgens jou hebben?

Yannick: “Je moet vooral heel stressbestendig zijn. Weten hoe je met druk moet omgaan. Zelf presteer ik dan het beste. Verder is het ook belangrijk dat je goed met mensen kan omgaan. Medewerkers op set zijn vaak freelancers die ook nog met andere jobs bezig zijn. Dus moet je zorgen dat ze jouw project prioriteit geven. Het helpt als je graag met mensen samenwerkt. Met de juiste people skills kan je ze motiveren zodat de productie goed verloopt. Bovendien helpt het natuurlijk ook om meer gedaan te krijgen als mensen je leuk vinden (lacht). Veel mensen denken dat producers altijd haaien zijn, maar dat is echt niet het geval. Ik doe mijn job heel graag. Als producer maak je gewoon deel uit van het creatief proces. Daar haal je voldoening uit.”

Ik ben er ingerold zonder te weten wat de sector exact inhield.

Yannick Verdonck

Wat zijn jouw overlevingstactieken op een stressvolle dag?

Yannick: “Ik probeer altijd menselijk te blijven. Tegen mezelf en tegen de crew op set. Relativeren, relativeren, relativeren. Het is soms moeilijk jezelf niet te verliezen in je job, maar toch probeer ik dat te vermijden en honderd procent mezelf te blijven. Ook ben ik altijd transparant naar anderen toe. Eerlijkheid is soms hard, maar brengt op lange termijn het meeste op.”

Het is dus niet altijd ‘all glitter and glamour’ in de filmwereld?

Yannick: “Achter de schermen zeker en vast niet. Het is extreem hard werken en dat lukt alleen als je enorm gemotiveerd bent. Je begint er beter niet alleen aan voor het coole imago van film. Eerst moet je jezelf bewijzen, pas daarna haal je enorm veel voldoening uit je job.”

Op welk project ben je het meest trots?

Yannick: “We hebben in 2022 een productie gedaan in Zuid-Afrika voor het biermerk Cornet. Een biercommercial klinkt op zich niet zo vernieuwend, maar deze commercial draait rond een hoofdpersonage dat half wit, half zwart is. Niet zo voor de hand liggend voor een oer-Vlaams biermerk. Daarom vond ik het moedig van het agentschap om toch voor die insteek te gaan.”

Yannick
© Jordi Coppers

met de steun van

Vlaanderen
Subsidie

Ook interessant voor jou