Werkdruk: tips & tricks

Wie in de media werkt, is doorgaans niet vies van een beetje stress en gewend aan deadlines die elkaar in hoog tempo opvolgen. Af en toe wat stress is dan ook best gezond. Het brengt je lichaam in paraatheid voor actie en -als het goed is- krijgt dat lichaam na de actie de tijd om zich weer te herstellen.

Maar wat gebeurt er bij een aanhoudende hoge werkdruk? Omdat je de kans niet krijgt om te herstellen, stapelt stress zich dan op en raak je uit balans.


 

Wat zijn tekenen van te veel (en dus ongezonde) stress?


Fysiek

  • Moeheid
  • Beklemmend gevoel in de borststreek
  • Indigestie
  • Hoofdpijn
  • Verandering van appetijt en gewicht
  • Gewrichts- en rugpijn

Psychologisch

  • Onrust
  • Snel emotioneel worden
  • Somberheid
  • Moodswings
  • Besluiteloosheid
  • Gebrek aan motivatie
  • Overgevoeligheid
  • Laag zelfbeeld

Gedrag

  • Meer roken en/of drinken
  • Terugtrekken of agressie
  • Vaak te laat zijn
  • Roekeloosheid
  • Moeite met concentreren


Wat veroorzaakt ongezonde stress op het werk?

  • Te veel of te weinig werk
  • Werk dat te moeilijk (of te makkelijk) is
  • De druk van deadlines
  • Onregelmatige uren
  • Fysiek zwaar werk
  • Een gebrek aan controle over wat je doet en hoe je dat doet
  • Slechte werkomstandigheden (veel lawaai, slechte verlichting, …)
  • Te weinig of een slechte communicatie van je werkgever over veranderingen op het werk
  • Onduidelijke verwachtingen en tegenstrijdige berichten
  • Een gebrek aan ondersteuning van leidinggevenden
  • Slechte betaling, een gebrek aan promotiekansen of bijscholing
  • Onzekerheid over de toekomst
  • Slechte relaties op het werk
  • Pesten op het werk
  • En niet-ondersteunende werkcultuur (hulp nodig hebben wordt gezien als ‘zwak’)
  • Geen goede werk-privé balans (vooral tijdens een persoonlijke crisis)
  • Steeds harder werken omdat het werk nooit gedaan is (met als gevolg: uitputting, slecht slapen, een gebrek aan concentratie)

 

Hoe kun je beter met stress op het werk omgaan?

Actie ondernemen -hoe klein deze acties ook zijn- kan je werkleven aanzienlijk verbeteren of ervoor zorgen dat stress zich niet kan opstapelen. Voor sommige van deze acties heb je niemand anders nodig, maar voor anderen zal je moeten overleggen met collega’s of bazen. Neem in ieder geval weer controle over je eigen (werk)leven.

  • Ontwikkel goede relaties met collega’s zodat jullie elkaar kunnen ondersteunen
  • Praat met mensen die je vertrouwt –op het werk of daarbuiten- over de dingen die jouw stress verhogen
  • Durf te zeggen dat je hulp nodig hebt
  • Wees assertief en zeg ‘nee’ als je geen extra taken op je kunt nemen
  • Wees realistisch – je hoeft niet altijd perfect te zijn
  • Maak een lijstje van zaken die gedaan moeten worden en stel je prioriteiten
  • Wanneer je overweldigd wordt, haal diep adem en doe een paar minuten iets anders
  • Lichaamsbeweging en daglicht zijn niet alleen goed voor je lichamelijke, maar ook je mentale gezondheid
  • Probeer af en toe vrijaf te nemen of op vakantie te gaan
  • Probeer je werkuren binnen de perken te houden in rustigere periodes en neem niet te veel werk mee naar huis
  • Probeer een zeg te krijgen in beslissingen die jou aanbelangen of die een impact hebben op je werk
  • Hou je werk-privé balans in de gaten en zorg dat je je relaties en interesses buiten het werk onderhoudt
  • Drink genoeg water en sla geen maaltijden over


Bron: www.mind.org.uk


Met de steun van de Vlaamse Overheid & ESF