Producer, een beroep met passie

Aan de start van elke film, heb je als eerste schakel een producer nodig die de motor vormt van de (film)productie. Deze personen geven een bepaalde richting en ‘tone of voice’ aan een productie, mede door de projecten met potentieel uit te kiezen en de bijhorende talentvolle productieploeg samen te stellen.

We ontdekken dit fascinerende beroep aan de hand van het parcours van Sylvain Goldberg, een (film)producer, die doorheen uiteenlopende projecten zijn steentje heeft bijgedragen aan de constructie van de bloeiende Belgische filmsector zoals we deze vandaag kennen.

Kan je ons je parcours schetsen en de weg die je hebt afgelegd om uiteindelijk als (film)producer door het leven te gaan?

Sylvain Goldberg: Ik ben, zoals vaak wordt gezegd, een autodidact ‘pur sang’. Als leerling acteur had ik al snel begrepen dat ik geen toegevoegde waarde kon betekenen voor de werken van Molière of Shakespeare. Mede als gevolg van mijn acteurprestaties, nam ik (voor de eerste maal) de productie van een eerste theaterstuk op mij dat tot mijn verbazing een zeker succes kende. Ik was toen nog maar 18 jaar oud.

Om de kost te winnen, speelde ik op regelmatige basis ‘piano-bar’ en leende ik mijn stem voor de nasynchronisatie van films. Al vrij snel begon ik samen met enkele partners, een bedrijf dat gespecialiseerd was in het ‘dubben’ (nasynchroniseren) van audiovisuele projecten. In die periode gaf me dat een enorme voldoening, zeker omdat we één van de grootste werkgevers werden voor Franstalige acteurs in dit vakgebied. Toen ik 30 werd, verkocht ik de aandelen van het bedrijf om mij helemaal te wijden aan een nieuwe uitdaging, een nieuw vakgebied dat mij altijd al fascineerde: de audiovisuele productie. Met een oprechte nieuwsgierigheid en interesse rolde ik in de sector van de filmproductie. Ondertussen voerde ik nog muzikale spektakels op, stond ik op het podium, schreef en regisseerde ik projecten en componeerde muziek. Al deze ervaringen hebben een belangrijke invloed gehad op mijn verdere carrière als (film)producer.

 

Wat betekent het beroep als (film)producer voor jou ?

S.G.: Het is in de eerstse plaats een beroep dat met passie wordt uitgeoefend. Het is nauw verbonden met het geven van een visie, met een richting te kunnen bepalen. Om dit te kunnen uitvoeren moeten we trachten talent te verenigen rond een idee, rond een een project. Je moet in staat zijn om deze projecten te gaan verdedigen, om mogelijke financiële partners te overtuigen, kortweg alles uit de brand slepen om deze projecten op het grote scherm te kunnen brengen. Het verlangen en de vastberadenheid zijn van groot belang, je kan moeilijk een project verkopen als je dit niet volledig ter harte neemt.

Daarbovenop komt nog het administratieve deel inzake beheer en opvolging. Ik geef toe dat dit niet echt tot mijn competenties behoort. Ik heb het geluk gehad te kunnen samenwerken met mijn vennoot, Serge de Poucques, die al deze aspecten perfect beheerst (juridische, financiële en administratieve dossiers). We hebben onze complementaire vaardigheden verenigt om onze droom te kunnen waarmaken in de filmwereld. De combinatie van ons beiden werkt dan ook perfect.

Welke competenties worden vereist om deze job te kunnen uitoefenen?

S.G : Je moet kunnen organiseren en coördineren. Je moet kunnen inschatten of de professionals, die allen werkzaam zijn in hun respectievelijke werkdomeinen, voldoen om hun bijdrage te leveren aan de realisatie van de film. De producer werkt nauw samen met de regisseur. Algemeen gezien, moet je in staat zijn om te kunnen praten over het licht en het beeld met een DOP (director of photography), discussies voeren over de soundtrack, of zelfs rond de tafel zitten met de scenarist om het scenario te bespreken. Dit vereist een zekere kennis van al deze (specifieke) beroepen.

Om dit te kunnen moet je vooral nieuwsgierig en leergierig zijn, interesse tonen in alles wat ons omringt, en in het bijzonder je volledig onder te dompelen in een project.
Je moet in staat zijn vertrouwen te geven aan de talentvolle mensen die aan het project werken en kunnen omgaan met de verschillende persoonlijkheden. Dit betekent dat je soms moet luisteren naar het gezeur van de mensen, maar ook om ze te motiveren, om de communicatie binnen de pleog zo optimaal te houden. Enkel op deze manier zorg je voor een werksfeer die aangenaam is, waarin iedereen zich goed voelt en het beste van zichzelf geeft.

Hoe komt de productie van een film tot stand?

S.G.: Elke film is anders en vraagt om een ander omkadering. Voor elk project kunnen er tientallen mensen, met de meest uiteenlopende persoonlijkheden, samengebracht worden die veronderstelt worden om onder de vorm van één hecht team samen te werken. Idem voor de financiering, waarbij alles afhangt van mogelijke samenwerkingen en co-producties.

Bij Nexus Factory werken we in het algemeen afgaand op ons ‘buikgevoel’. We zijn betrokken bij projecten voor speelfilms, documentaires, animatiefilms en series, maar ook kortfilms. We  proberen talent te detecteren en te begeleiden. Onze acteurs en technici hebben een degelijke know-how. En we willen maar al te graag deze know-how uitspelen! We hopen op een bescheiden manier een bijdrage te leveren aan de Belgische filmindustrie.

 

                        

 

Wat biedt Nexus aan inzake producties?

S.G.:Destijds zijn we van start gegaan met langspeel-animatiefilms. Serge De Poucques en ikzelf zijn ware fans van dit genre. Mijn vennot is trouwens voorzitter van Anim.be, de federale vereniging voor animatiefilm-producers en animatiestudio’s. Ons eerste project was ‘Max & Co’.

Vandaag leggen we bij Nexus vooral het accent op de productie van overwegend Belgische langspeelfilms. Ik denk bijvoorbeeld aan ‘Dead Man Talking’, een film waarvoor we bijna 5 jaar hebben gevochten en die nergens anders tot stand had kunnen komen dan in ons eigen landje.

Voor dit project hebben we trouwens moeite gehad om de nodige financiering vanuit Frankrijk rond te krijgen en dit voor een typisch ‘Belgische’ productie. Uiteindelijk hebben we de film kunnen co-producen met Bidibul Productions, onze trouwe en onfeilbare partners uit Luxemburg. Om het verhaal in schoonheid af te ronden, kondigen we met veel trots de release aan in Frankrijk, gepland voor eind maart 2013. De film werd eveneens genomineerd voor 8 Magritte Awards, daarmee ook de meest genomineerde Belgische film van het jaar. ‘Dead Man Talking’ won ook drie publieksprijzen, bij drie verschillende deelnames aan filmfestivals. De grootste erkenning voor een filmproducer komt van het publiek. We hebben steeds het volste vertrouwen gehad in regisseur Patrick Ridremont, en steunden hem in de moeilijke momenten tijdens het productieproces. Resultaat is dat we zelfs een nieuw project met hem starten.

Het smeden van sterke banden, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, met als doel onze artiesten op lange termijn te kunnen begeleiden is ons motto en onze sterkste troef. Verschillende samenwerkingen staan op til, met scenaristen en regisseurs komende uit binnen- en buitenland.
Simultaan werkt Nexus als co-producent mee aan producties waarbij de investeringen, die in België worden gegenereerd, minimaal zijn. We dragen ons steentje bij aan projecten waarbij we niet als voortrekkers naar voren geschoven worden op gebied van productie, maar we aanzienlijk iets kunnen verwezenlijken voor de professionals die werkzaam zijn in de Belgische filmindustrie.

We kunnen films citeren als Cloclo (Belgische executive producer), Le prénom, A bout Portant, Hollywoo, Les Lyonnais, etc.

Is een producer ook een ondernemer?

S.G : Dat is voor de hand liggend. We proberen om de talrijke personen rondom ons, die allemaal verschillende competenties bezitten, te laten werken en hierbij zijn we genoodzaakt om op eigen risico te investeren in de projecten die Nexus binnenhaalt; Zoals ik al eerder zei, proberen we iniatieven op te starten om eigen, orginele producties te kunnen maken.

Zo hebben we een team van schrijvers in leven kunnen roepen die elkaar ondersteunen en samen werken. Deze scenaristen wisselen ideeën uit en proberen elkaar naar een hoger niveau te tillen.

Tot slot zou ik wil meegeven dat elk project een kans kan zijn voor een nieuw en uniek avontuur op menselijk vlak, gebouwd op onvergetelijke ervaringen en doorweven met liefde voor het vak.

‘Passie’ is zeker het woord dat in dit interview het meest aan bod is gekomen, vermoed ik toch.
‘Passie , nauwgezetheid en visie ‘ zijn volgens mij dan ook de drie woorden die het beroep van een producer het beste omschrijven.