Five minuten met… Jan Baerts, regisseur

JanBaerts.jpg


Zeven jaar lang had de 38-jarige Jan Baerts een vast contract bij Eyeworks waar hij de meeste knepen van het vak geleerd heeft. Inmiddels werkt hij nu volledig als zelfstandige.


Welk parcours heb je afgelegd?
In 2001 studeerde ik af aan de Katholieke Hogeschool Limburg, waar ik animatiefilm studeerde. Al gauw ontdekte ik dat animatiefilm een heel eenzaam beroep is. Ik wilde liever met echte mensen werken en verhalen vertellen. Voor TVLimburg deed ik mijn eerste ervaringen als televisieregisseur op. Mijn eerste grote opdrachten voor nationale televisie waren ‘Olivier de Rijke’ en ‘Big Brother’ voor Endemol en in 2004 werd ik aangenomen bij Eyeworks. Als regisseur werkte ik mee aan programma’s als ‘Open en Bloot’, ‘Sterren op de dansvloer’ en ‘Vinger aan de Poot’. Ook werkte ik er een jaar op de afdeling R&D waar ik leerde hoe tv-programma’s bedacht worden. Nadat ik stopte bij Eyeworks, vormden de vele collega’s die inmiddels bij andere productiehuizen werkten, mijn netwerk. Via hen kwam ik in contact met nog meer nieuwe mensen en nieuwe tv-programma’s. Ondertussen werkte ik mee aan ‘Boer zoekt Vrouw’, ‘The Voice’, ‘The Voice Kids’ en ‘Komen Eten’. Maar ook kreeg ik de kans om mijn eigen kinderprogramma te maken voor VTMKzoom en zo ontstond het poppenprogramma ‘De proefknuffels’. Dit programma legde dan weer de basis om mee te mogen werken aan het Ketnetprogramma ‘Olly Wannabe’, ook een poppenprogramma.

Wat zijn je zelfstandige activiteiten?
Ik word ingezet tijdens producties om te draaien en ook tijdens de postproductie om te monteren. Meestal werk ik aan reality- en entertainmentprogramma’s. Af en toe heb ik een eigen project.

Waarom heb je voor het zelfstandig statuut gekozen?
Tijdens mijn vaste job en de vier jaar waarin ik artistieke prestaties uitvoerde via het kunstenaarsstatuut had ik een uitgebreid netwerk opgebouwd en werd dit een logische stap. Je hebt als zelfstandige meer controle over wat je wel en niet doet. Je doet je eigen papierwerk zonder dat er een derde partij tussen zit.

Welke zijn de pro’s en contra’s van dit statuut?
Ik begin graag een keer met de grote contra: er is geen zekerheid en dat kan eng zijn. Het goede aan die onzekerheid is dat je jezelf een schop onder je kont geeft waardoor je creatiever wordt en veel vrijheid in de plaats krijgt. Wat zo leuk is aan zelfstandig zijn, is dat je nog meer variatie in je werk kan stoppen. Natuurlijk zijn er programma’s die je liever doet dan andere programma’s, maar ik zie het telkens als een uitdaging om me in te leven in de stijl en het doel van een bepaalde format. Dit af en toe kunnen combineren met een eigen project zorgt voor enorm veel voldoening.

Welke do’s & don’ts zou je starters willen meegeven?
Wees geduldig. Zie kansen als ze zich aanbieden. Go with the flow.

 

     

 

 

 

Wist je dat?

Het kunstenaarsstatuut geen apart statuut is in de sociale zekerheid? Als kunstenaar kies je voor het werknemers- of zelfstandigenstatuut. Die keuze heeft gevolgen voor je sociale bijdragen en sociale bescherming (o.a. werkloosheid), je belastingen en of je al dan niet btw moet aanrekenen. Meer info hierover vind je op de website van Kunstenloket.