Kleur je Media


Diversiteit is een belangrijk thema, niet alleen in het onderwijs, ook in de media. De verschillende mediabedrijven en mediaopleidingen constateren dat er te weinig mensen uit etnisch-culturele minderheden bij hen rondlopen. Daarom willen ze scholieren en hun ouders warm maken voor de media als een goede studierichting en toekomstige werkgever. En wie verstaat er beter de taal van scholieren dan jongeren die slechts een paar jaartjes ouder zijn? Studenten aan de hogeschool of unief!

Er is meer diversiteit nodig op het scherm, maar ook achter de schermen. Daarover zijn de mediasector, de mediaopleidingen, de beleidsmakers en de vertegenwoordigers van de etnisch-culturele minderheden het eens.

Voormalig Minister van Media, Ingrid Lieten: “Ik wil hier pleiten voor durf en experiment. Voor het geven van kansen aan jonge mensen van buitenlandse origine in de media. Want ze zijn er heus wel. Alleen krijgen deze jongeren onvoldoende kansen en komen ze in onze media onvoldoende aan bod. Met deze wedstrijd hoop ik dat àlle jongeren de media als mogelijke werkgever gaan zien, zodat ze in de toekomst voldoende deel gaan uitmaken van die media en ze samen met ons het tij kunnen keren.”

De VRT en mediarte.be lanceerden in het najaar van 2011 de tweede editie van 'Kleur je media'. De opdracht luidde: “Produceer een radio- of TV-spot, een website, game of printcampagne waarmee je jongeren van vreemde origine warm maakt voor een mediaopleiding.” De winnaars krijgen de kans om een werkervaringsplaats te vervullen bij de VRT of Klasse tv. De winnende campagnes zullen via zoveel mogelijk platformen ingezet worden om scholieren van buitenlandse origine warm te maken voor een mediagerichte opleiding.

 

Bekijk de andere genomineerden in de categoriën Animatie en Radio