5 minuten met... Anda Ackx, producent

AndaAckx.png


Na haar studies journalistiek, rolde ze in 1995 in de televisiesector als redacteur en productieassistent bij D&D Productions. Later werkte Anda Ackx als producer voor Capiau Projects, JIMtv en Eyeworks. Uiteindelijk werd ze executive producer voor, onder meer, VRT, De Mensen en Hotel Hungaria om in 2013 als Hoofd Productie bij TV Bastards aan de slag te gaan. Onlangs zette de inmiddels 42-jarige Anda Ackx de grote stap om, samen met Mathias Coppens en Caviar, het nieuw productiehuis ‘Roses Are Blue’ op te richten.


Wat vormt de grote aantrekkingskracht van de media voor jou?
Onze business steunt op twee grote pijlers: content en mensen. Het is uitermate boeiend om te zien hoe die pijlers, ondanks de grote technologische evolutie en de steeds veranderende mediaconsumptie, overeind blijven. Een goed verhaal blijft de basis, ongeacht op welke drager of voor welke doelgroep. Zonder de goede mensen om dat verhaal te vertellen, sta je nergens.

Hoe kom je van een goed idee tot een concreet resultaat en hoeveel tijd gaat daar meestal over?
Ik denk niet dat er een formule bestaat voor het ideale creatieve proces. Meestal ontstaat een basisidee bij één iemand en wordt het in groep uitgewerkt tot een programma-idee of concept. Het is bijna altijd teamwork, zeker bij grote projecten. Ik zie ook vaak dat creatieve mensen graag zelf de dingen maken die ze bedenken. Dat houdt hen ook fris. De tijd die erover gaat varieert, van een paar maanden tot soms een jaar of langer. Heel vaak wordt er tot het laatste moment voor antenne nog aan het idee gesleuteld. Goed is nooit goed genoeg en daar hou ik wel van. 

Werken jullie steeds met een vaste crew van mensen?
We werken met een aantal vaste mensen en per project bekijken we welke profielen we nog zoeken. Die mensen werken dan voor bepaalde duur mee aan een productie.

Zijn er bepaalde zaken die je uit voorgaande projecten hebt geleerd en die je een volgende keer toch helemaal anders hebt aangepakt?
Ik heb doorheen de jaren geleerd dat respect een basiswaarde is in ons vak. Als je de mensen waarmee je werkt, of dat nu een assistent, een BV, klant of figurant is, correct en met respect behandelt, dan denk ik dat je een goede basis legt om op lange termijn met die mensen samen te werken.  

Hoe ga je doorgaans om met interventies van buitenaf die het creatief proces kunnen beïnvloeden?
Het is veel makkelijker om in alle vrijheid aan een idee te kunnen werken dan om creatief te zijn binnen bepaalde contouren. Het gebeurt echter vaak dat je de opdracht krijgt om iets uit te werken voor een bepaald budget of voor een bepaalde opdrachtgever. Dat vraagt enige flexibiliteit in je creatief proces. Meestal vertrek je alsnog in alle vrijheid en kijk je gaandeweg of je idee binnen de opdracht kan passen.

Welke wijze raad zou je willen geven aan schoolverlaters en starters die zich in de mediawereld storten?
Kijk, leer, absorbeer, doe wat je graag doet en probeer om altijd het verschil te maken op welk niveau ook.