5 minuten met… Kevin Haelterman, co-founder/designer

Mijn naam is Kevin Haelterman en ik ben medeoprichter van gamestudio LuGus Studios.

Welk parcours heb je afgelegd?
Van oorsprong ben ik artiest maar tegenwoordig hou ik me hoofdzakelijk bezig met de business en communicatie van het bedrijf. Voor mij is alles gestart bij een passie voor games en creatieve processen. Oorspronkelijk werkte ik in mijn vrije tijd aan gameprojecten. Ik heb vervolgens vier jaar gamedesign gestudeerd in Hasselt en een maand na mijn studies heb ik met mijn huidige collega LuGus Studios opgestart. Na vier jaar hebben we een vast team van vijf creatieve mensen en hebben we een mooie portfolio en klantenbestand opgebouwd. Ik ben fier dat ik van mijn hobby mijn job heb kunnen maken.

Hoe kom je van een wild idee tot een daadwerkelijke game?
In de eerste plaats gaan we op zoek naar middelen om onze plannen te ondersteunen. Vervolgens werken we een duidelijk concept en een planning uit op basis van designdocumenten en spannende concept art. Indien dat allemaal in orde is, gaan we over naar productie waarbij we onze concepten tot leven wekken.

Omdat wij ook sterk B2B-gericht zijn komen de ideeën soms ook van onze klanten. Het is aan ons om die dan verder te finetunen en om te zetten naar een bruikbaar product.

Hoe lang duurt het meestal om van dat idee tot de totstandkoming ervan te raken?
Dat hangt af van project tot project. We hebben een project waar we al drie jaar aan werken, maar tegelijk hebben we onze meest succesvolle game, ‘Battle for Donetsk’ met 200.000 spelers, op amper twee weken tijd gemaakt. Om al die zaken te realiseren en voldoende business te genereren werken we vaak aan drie of vier projecten tegelijk.

Is het een voorwaarde om met uiteenlopende profielen in een team te werken en is de rolverdeling voor ieder project dezelfde? 
LuGus Studios is geen traditioneel bedrijf op vlak van rolverdeling, niemand heeft een titel of een rang. Iedereen beschikt over zijn eigen skill-set en interesses die op een natuurlijke manier zijn geëvolueerd. Zo ontstaat er ook per project een natuurlijke taakverdeling. Wij vertrouwen volledig op het kunnen en kennen van alle teamleden en weten dat iedereen het uiterste van zich geeft om elk project tot een goed einde te brengen. Uitdagingen worden samen besproken en beslissingen worden samen genomen. Dit is een manier van werken die voor ons heel goed werkt, maar uiteraard kan dat enkel als met die vrijheid respectvol en professioneel kan omgegaan worden.

Zijn er bepaalde zaken die je uit voorgaande projecten hebt geleerd en die je een volgende keer anders hebt aangepakt?
Games zijn hele complexe constructies en elk game-project is uniek. We moeten onszelf telkens heruitvinden om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dat wil zeggen dat elk project een leerproces is en we telkens nieuwe dingen leren.

Is het een aanrader om samen te werken met mensen die je goed kent of juist niet?
Het lijkt me ongelofelijk belangrijk dat je je collega goed kent, zeker op professioneel vlak. Iedereen heeft zijn sterktes en zwaktes en het is belangrijk dat je weet wat je aan iedereen hebt. Als ondernemer is het belangrijk dat ik op mijn team kan vertrouwen. Zonder een goed team is een bedrijf als LuGus Studios niets waard. Ik beschouw mijn collega's niet alleen als goeie werkpartners, maar beschouw hen ook als goede vrienden.

Is inmenging of een interventie van buitenaf niet moeilijk tijdens een project dat je na aan het hart ligt?
Wij hopen dat onze klanten met ons omgaan zoals ik met mijn team omga: volledig vertrouwen in ons werk en de wetenschap dat iedereen het uiterste van zichzelf geeft om het beste resultaat te behalen. Helaas nemen sommige klanten graag de touwtjes in eigen handen en plaatsen ze zichzelf in de rol van de game designer. Zo worden er keuzes gemaakt die niet altijd de juiste zijn en dat kan zeer frustrerend zijn! De leukste klanten zijn de klanten die volledig vertrouwen op onze ervaring en kennis. Dat levert eveneens steeds de sterkste resultaten op. Het is soms moeilijk om te bepalen hoe ver de regel ‘klant is koning’ gaat. Wij zijn professionals die ons vak door en door kennen, vertrouw op ons!

Welke raad zou je willen geven aan schoolverlaters en starters?
Ga je interesses en je passie achterna, durf je eigen grenzen verleggen en grijp alle kansen die je krijgt. Voor mensen met zin voor ondernemen: laat je omringen door de juiste mensen en ga recht op je doel af.

Meer lezen over starten in de audiovisuele sector? Klik hier